Jak v neděli Právu potvrdila mluvčí Nejvyššího státního zastupitelství Renata Malinová, Vesecká už koncem července oslovila rakouskou stranu s návrhem na vytvoření takového týmu.

„Za českou stranu je tým navrhován ve složení: tři policisté z Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality v Praze, jeden státní zástupce z Vrchního státního zastupitelství v Praze a jeden státní zástupce z Nejvyššího státního zastupitelství v Brně,“ uvedla Malinová s tím, že za vedoucího týmu je navrhován policista z vedení celorepublikového útvaru.

V kauze Pandury je v současnosti vedeno trestní řízení pro trestný čin pletichy proti veřejné soutěži a veřejné dražbě s trestní sazbou od dvou do osmi let. „Smyslem a účelem vyšetřovacího týmu je zjednodušení, zrychlení trestního řízení, zamezení duplicity opatřování důkazů a operativní výměna informací mezi rakouskými a českými orgány,“ uvedla Malinová.

Tým by měl své úkoly splnit zhruba za šest měsíců a bude působit jak v Česku, tak na území Rakouska. Jeho sestavení lze podle mluvčí předpokládat, protože svůj zájem již rakouská strana projevila na půdě EUROJUSTu se sídlem v Haagu.

O záměru sestavit společný vyšetřovací tým s Rakušany Vesecká informovala již v červenci. S výzvou však čekala, až obdrží záznam o zahájení úkonů trestního řízení. Ten již podle Malinové má.

Policie se případem zabývala několik měsíců. Manažeři rakouské firmy Steyr měli na skrytě pořízených videozáznamech mluvit o provizích, které museli za dodávku stovky transportérů přislíbit. Řeč byla zejména o bývalém ministrovi obrany a budoucím náměstku ministra vnitra Martinu Bartákovi (ODS), který smlouvu o nákupu pandurů podepsal. S manažery se setkal i bývalý premiér Stanislav Gross, místopředseda sněmovny Lubomír Zaorálek (ČSSD) a bývalý ministr obrany Karel Kühnl. Všichni už dříve korupci odmítli.

O nákupu 199 pandurů s opcí na 35 dalších v celkové hodnotě 20,8 miliardy korun rozhodla v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka (ČSSD). Koncem roku 2007 kabinet Mirka Topolánka (ODS) od zakázky ustoupil kvůli porušení smluvních podmínek ze strany Steyru. O půl roku později ale rozhodl o nové zakázce, v jejímž rámci Česko koupilo 107 transportérů za 14,4 miliardy korun.