Změny čekají zřejmě také Nákladové nádraží Žižkov a Smíchovské nádraží. Novinářům to v úterý řekl radní Martin Langmajer (ODS).

Na místě bývalých nádraží by Langmajer preferoval byty před mrtvými zónami s administrativními budovami. Na Masarykově nádraží zůstanou podle Langmajera historické železniční budovy, které jsou památkově chráněné. Rozhodně tam nebude železniční muzeum, které tam plánovalo Národní technické muzeum.

S Masarykovým nádražím už město pro vlaky nepočítá. Všechny vlaky budou podle Langmajera místo něj jezdit na Hlavní nádraží. Hlavním důvodem podle něj je to, že nádraží je slepé a že lokomotivy se proto musejí přepřahat.

Masarykovo nádraží v Praze:. Masarykovo nádraží v Prazefoto: ČTK

Železnice by uvítala sloučení s Hlavním nádražím

"Dovedeme si představit, že v dlouhodobém horizontu z těch dvou nádraží blízko sebe bude jeden velký terminál," řekla Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zatím na to podle ní nejsou peníze, s propojením se podle ní nepočítá ani v nejbližších pěti až deseti letech. SŽDC ale není účastníkem územního řízení, do procesu se zapojí až ve stavebním řízení, kdy se musí prokázat, že řešení je smysluplné a že na to stát vyčlení peníze.

Hala pražského Masarykova nádraží:. Hala pražského Masarykova nádražífoto: ČTK/Jiří Berger

Opletalova ulice se protáhne až do Karlína

Revitalizace nádraží se ujme ING Real Estate Development, samotná realizace bude podle Langmajera trvat roky. Na "Masaryčce" vznikne lukrativní parcela, kterou hodlají dráhy s ING získat zrušením zpustlého kolejiště podél ulice Na Florenci. Stavět se podle radního bude na zhruba 20 hektarech, investice budou podle něj veliké.

Masarykovo nádraží by se prostřednictvím Opletalovy ulice mělo spojit s Karlínem, vyrůst by tam měly nové budovy.

Hala pražského Masarykova nádraží:. Hala pražského Masarykova nádražífoto: ČTK/Jiří Berger

Změny čekají také další pražská nádraží

Přestavba Smíchova osobní dopravu neohrozí. Stavět se bude na zhruba 25 hektarech v prostoru nákladového nádraží. Stejná plocha by měla být zastavěna také na Žižkově.

Revitalizaci Smíchovského nádraží bude financovat Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Do výstavby se Sekyra chystá investovat až 600 miliónů eur (cca 15 miliard korun). Na Smíchově by měla v podstatě vzniknout nová městská čtvrť s obchodní či kancelářskou plochou 400 000 metrů čtverečních. Součástí projektu jsou i byty.

Novou čtvrť bude stavět Sekyra také v areálu žižkovského nákladového nádraží, kde hodlá investovat 500 miliónů eur (12,5 miliardy Kč).

Územní plán počítá i s novou trasou metra D 

Radní v úterý schválili i další změny územního plánu, týkají se například umístění stanice plánované trasy metra D u krčské nemocnice, přemístění tramvajové smyčky ke stanici metra a zastávce městské železnice v Hostivaři nebo výstavby na takzvaných brownfields v Modřanech a Sedleci.

Zastupitelstvo do vytvoření nového územního plánu, jehož koncept bude hotový začátkem října, posuzuje změny, které mají celoměstský význam. Většina z nich by se měla začít realizovat už v příštím roce.

Slavnost příjezdu první parní lokomotivy do Prahy 21.srpna 1845 na pozdější Masarykovo nádraží na staré rytině.:. Slavnost příjezdu první parní lokomotivy do Prahy 21.srpna 1845 na pozdější Masarykovo nádraží zobrazená na staré rytině.foto: ČTK