Hlavní obsah

Přehledně: Nenechte se nachytat na falešné povánoční slevy

Novinky, bab

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Povánoční slevy a výprodeje jsou tady. Po několika dnech volna lidé opět vyrážejí do obchodních center s vidinou výhodných nákupů. Mnohdy ale, jak potvrzují zkušenosti pozornějších zákazníků i šetření prováděná dozorovými orgány, deklarované slevy často žádnými slevami nejsou.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest přinášíme několik rad, které je třeba mít na paměti, abyste později „výhodné“ koupě nelitovali, i tipů, co si ohlídat, abyste díky slevám opravdu ušetřili.

Sleva jen naoko

Povánočních slev využívají především lidé, kteří pod stromečkem našli hotovost nebo poukaz na nákup. Prodejci to dobře vědí a bohužel se mezi nimi najdou i tací, kteří povánoční nákupní horečku zneužívají.

Nejčastějším trikem nepoctivých prodejců je tzv. sleva naoko.

„Pozor si zákazníci musí dávat na falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tedy v rozporu se zákonem,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Konečná cena a sleva musí na halíř sedět

Pokud obchodník láká zákazníky na slevy, musí být na zboží vždy uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy musí na haléř sedět. Pokud však čísla na cenovce nesedí, podejte podnět k prošetření České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může pak obchodníka vyjít na pokutách dost draho.

Krach cen, totální výprodej...

Pokud vás zaujme výloha obchodu polepená nápisy jako například: krach cen, totální výprodej či třeba slevy 80 procent, příliš jim nevěřte.

Pokud se totiž podíváte na nápis pozorněji, zahlédnete před vyčíslením výše slevy malinkaté slovíčko „až“. Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné.

I na zlevněné zboží je záruka 24 měsíců

Pokud vám bude obchodník tvrdit, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezená, nevěřte mu. Jak odborníci z dTestu upozorňují, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců.

Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněn kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí. Ovšem o důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.

Akce 3+1 zdarma

Buďte obezřetní i v případě, že narazíte na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje.

„Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím ‚darem‘. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť,“ doplnil Lukáš Zelený.

Reklama

Související články

Obchody spustily povánoční výprodeje

Sotva stačila opadnout předvánoční nákupní horečka, už ji střídají povánoční výprodeje. V kamenných obchodech začínají dnes, ovšem ty internetové je spustily...

Výběr článků

Načítám