Hlavní obsah

Převrat v létání: nový Boeing 787 Dreamliner se vznesl k prvnímu letu

Everett
Aktualizováno

V úterý uskutečnil dlouho očekávaný první zkušební let nového typu letounu Boeing 787 Dreamliner. Nová naděje společnosti Boeing vzlétla krátce před 19:30 SEČ z firemního komplexu v Everettu u amerického Seattlu a přistál po zhruba třech hodinách. První nový model firmy Boeing od roku 1995 je zároveň prvním komerčním letadlem na světě vyrobeným z uhlíkových vláken místo hliníku.

Článek

Díky použití nového materiálu je letoun výrazně lehčí a odolnější než nynější letadla, což se příznivě projeví na levnější údržbě a výrazně lepší spotřebě paliva, která má být až o dvacet procent nižší než u stejně velkých letounů.

"Domníváme se, že to bude velmi úsporné letadlo, které změní způsob, jakým se lidé dosud přepravují," řekl CNN Jim Albaugh, ředitel a viceprezident společnosti Boeing.

Budeme s tím letadlem třást, abychom ukázali, že dokáže všechno, co jsme slibovali.
Jim Albaugh, ředitel a viceprezident společnosti Boeing

"Myslíme si, že změní pravidla hry," uvedl a dodal: "Je ohleduplnější k životnímu prostředí, je efektivnější, spotřebuje méně paliva, což aerolinkám i zákazníkům ušetří peníze. Pasažéři se zároveň budou cítit lépe při přistání."

Dreamliner by měl pojmout 210 až 330 cestujících. Jeho další předností má být dlouhý dolet a možnost přistání i na menších letištích včetně pražské Ruzyně.

Vývoj Dreamlineru nabral více něž dvouleté zpoždění. První let se měl původně uskutečnit už v létě 2007. Pokud budou nynější testy ve vzduchu úspěšné, plánuje Boeing začít klientům letouny dodávat v poslední čtvrtině příštího roku.

Foto: ČTK

FOTO: ČTK 

Ke slovu přichází uhlíková vlákna

Úterní start není koncem vývojových prací. Během příštích devíti měsíců se bude zkoušet šest prototypů nového stroje v nejrůznějších částech světa a za nejrozdílnějších podmínek. Na testech se má podílet armáda 80 pilotů, 600 techniků a 400 opravářů. Teprve koncem příštího roku prodá Boeing první komerční stroje. Jejich odběratelem bude japonská společnost ANA.

Nové letadlo je prvním strojem, kde je v konstrukci trupu a křídel hliník nahrazen kompozity - plasty, jež jsou vyztužené uhlíkovými vlákny. Kompozitní materiály tvoří polovinu váhy stroje, zbytek připadá na hliník (20 %), titan (15 %) a ocel (10 %).

Boeing 787 prakticky nepoužívá hydrauliku, a to ani u brzd nebo u startovacích systémů. Jeho motory jsou konstruovány tak, aby byly nejen úspornější, ale také méně hlučné.

"Budeme s ním třást"

Stroj se vznesl ke zkušebnímu letu od hangáru, kde byl sestaven, a projde řadou zátěžových testů. Přistál po více než třech hodinách letu ve 22:35 SEČ na zhruba 60 kilometrů vzdálené přistávací ploše Boeing Field jižně od Seattlu. Jeho let byl ale kvůli deštivému počasí asi o půl hodiny zkrácen.

"Budeme s tím letadlem třást, abychom ukázali, že dokáže všechno, co jsme slibovali," prohlásil ještě před testem Albaugh.

Nejrychleji prodávané letadlo světa

V současnosti už má Boeing na typ Dreamliner podle agentury DPA 865 objednávek, díky čemuž by se mohl stát nejúspěšnějším letadlem amerického koncernu.

Jeden stroj má objednaný také česká společnost Travel Service.

Minulý týden absolvoval úspěšně svůj první let nový velkokapacitní vojenský dopravní letoun Airbus A400M. I tento projekt má několikaleté zpoždění. [celá zpráva]

FOTO: ČTK/AP

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám