Hlavní obsah

Pendolino vykolejilo u Prahy ve stokilometrové rychlosti

– PRAHA • Aktualizováno
Právo, Novinky, ČTK, Jiří Ovčáček, adr

Vlak Pendolino mířící z Prahy do Ostravy vykolejil v sobotu okolo poledne před pražskými Dolními Počernicemi při rychlosti 100 km/h. Souprava zastavila po ujetí asi 400 metrů. Škodu na Pendolinu odhadují vyšetřovatelé na 25 miliónů korun.

Foto: PRÁVO\Michaela Říhová, Právo

Vlak Pendolino, který vykolejil 1. prosince nedaleko stanice Praha-Dolní Počernice.

Článek

Dalších asi 100 tisíc korun si vyžádá oprava koleje. Tu podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly někdo nařízl. Po průjezdu vlaku pravděpodobně praskla. 

"Je to úsek, na kterém dříve došlo k sabotážím," dodal mluvčí. Podle Kubaly jsou zničeny asi tři metry kolejnice. "Na patce koleje byl nalezen opracovaný řez," řekl Kubala. "Celá kolejnice poputuje do výzkumného ústavu, kde bude podrobně prozkoumána," doplnil.

Drážní inspekce však vyjádření Českých drah popírá. Mluvčí Jan Kučera řekl, že žádné informace o naříznutí koleje nemá. "Zatím víme, že na kolejnici je lom," uvedl Kučera.

Při nehodě vykolejily všechny vagóny kromě prvního. Havárie se stala poté, co strojvůdce zatáhl za rychlobrzdu, když ucítil zespodu vlaku silný náraz. Souprava se zastavila chvíli po vykolejení mezi dvěma náspy. Od některých vykolejených vagónů vycházel kouř. Žádná zranění nejsou hlášena.

"Ozvala se rána a vlak se otřásl. Pendolino naštěstí nejelo rychle. Teď čekáme na pokyny," řekl nejprve Novinkám očitý svědek.

Poškozené koleje. Kvůli nim rychlovlak vykolejil.foto: Právo Michaela Říhová

Lidem zastavil náhradní vlak

Trať je v místě dvoukolejná a cestujícím na ní nouzově zastavil vlak Eurocity z Berlína do Budapešti. Lidé se zavazadly do něj přestoupili, v Pardubicích však museli přestoupit do Eurocity Fatra.

Část cestujících již vystoupila v Ostravě-Svinově a další pokračovali v jízdě náhradním vlakem. "Konečně, už to bylo dlouhé, zvlášť pro malou," řekla paní Jana, která z Prahy cestovala do Ostravy s tříletou dcerou. Tu mrzelo, že v Pendolinu nedostala kvůli nehodě dětský lístek s obrázky.

Pendolino podle jízdního řádu vyjíždí v 11:26 z pražských Holešovic, mělo však deset minut zpoždění.

Soupravu bude nehodový vlak podle Kubaly dostávat zpět na koleje pravděpodobně celou noc. Kvůli nehodě je omezen provoz mezi stanicemi Praha-Libeň a Praha-Běchovice, kde vlaky nyní jezdí pouze po jedné koleji.

Technické problémy Pendolina
9. ledna 2006 - Souprava Pendolino kvůli technické závadě na software předčasně zastavila v Července na Olomoucku.
11. ledna 2006 - Spoj z Prahy do Ostravy zůstal stát ve stanici Zábřeh na Moravě na Šumpersku. Důvodem byla opět závada na software.
12. ledna 2006 - Spoj mířící z Prahy do Ostravy ukončil kvůli technické závadě na software předčasně jízdu v Řečanech nad Labem na Pardubicku, druhá souprava jedoucí z Ostravy do Prahy zůstala stát v Hranicích na Přerovsku.
24. ledna 2006 - Porouchala se i poslední souprava supervlaku Pendolino. Dle personálu vlaku šlo o stejnou závadu jako u předchozích souprav.
15. března 2006 - Rychlovlak Pendolino opět nedojel do svého cíle. Z provozních důvodů musely dráhy zajistit cestujícím ranního spoje z Prahy do Ostravy náhradní dopravu.
29. října 2006 - Vlak Pendolino kvůli závadě odcestoval z Ostravy do Prahy prázdný. Počítač soupravy signalizoval problém, dráhy se proto rozhodly, že spoj do hlavního města pojede bez cestujících.
25. května 2007 - Jeden z vlaků Pendolino poruchu a stál téměř dvě hodiny v České Třebové.
25. listopadu 2007 - Do nádraží v Bratislavě vjelo Pendolino Českých drah, ze střechy pátého vozu se valil dým. Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly byl příčinou zkrat v zařízení, které spaluje energii vznikající při brzdění, tzv. brzdovém odporníku.
1. prosince 2007 - Vlak Pendolino jedoucí na trase Praha-Ostrava nedaleko Dolních Počernic vykolejil. Nikdo nebyl zraněn.

Nejrychlejší český vlak Pendolino

  • Pendolina Českých drah vyjela na spoje SuperCity do Ostravy v prosinci 2005. Krátce nato ale z provozu vypadlo všech pět souprav. Nejrychlejší český vlak byl nasazen do řádného provozu s šestiletým zpožděním.
  • Název Pendolino, který se pro soupravu vžil, označuje obecně typ vlaku s výkyvnými vozovými skříněmi. Takové konstrukční řešení umožňuje projíždět oblouky až o 30 procent vyšší rychlostí než u konvenčních vlaků. Technologie byla vyvinuta v 70. letech společností Fiat a první Pendolino vyjelo na trať v květnu 1988. 
  • Česká verze umožňuje jízdu rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Ve skutečnosti však jezdí nejvýše stošedesátkou, protože české tratě zatím nejsou pro vyšší rychlost přizpůsobené. Kapacita soupravy je 331 míst (+2 pro invalidy), z toho v 1. třídě 105 míst.

Reklama

Výběr článků

Načítám