Článek
Jak Právu prozradil Emil Roděj, který před čtyřmi lety s myšlenkou srazů zajímavých a unikátních motorových i nemotorových vozítek přišel, sjede se tentokrát k Jílovicím kolem 300 historických či speciálně upravených motocyklů.
„Byla to recese při debatách u piva. Vsázeli jsme se, kolik by asi do Jílovic přijelo lidí na sraz koloběžkářů. Odhadovali jsme 20. Nakonec dorazilo 120 nadšenců především na historických koloběžkách a vytvořili jsme rekord, který se dostal do české knihy rekordů za nejvíc historických koloběžek na jednom místě a o to chceme usilovat i letos. Další rok jsme připravili setkání 50 kubíkových motocyklů. Dorazilo kolem 200 nadšenců a loni to byly skútry československé výroby,“ popsal dosavadní tři ročníky setkání milovníků jednostopých vozidel československé produkce Roděj.
Letos pořadatelé zvou nejen všechny ty, kteří se minulých třech ročníků zúčastnili, ale navíc lákají na sraz i majitele historických a speciálně upravených československých motocyklů. Pokud vyjde počasí, počítají pořadatelé s tím, že dorazí zmíněných 300 strojů a slibují, že mezi nimi budou opravdové technické lahůdky.
Objeví se i zasloužilí starci
„Počítáme, že účastníci srazu se sjedou kolem poledne. Mezi jednou a třetí uspořádáme výstavu motocyklů s doprovodným programem a samozřejmě plánujeme i spanilou jízdu. Ta začne kolem čtvrté a její účastníci projedou okolními obcemi. Po té vyhlásíme nejatraktivnější stroje jak v kategorii veterán, tak přestavba,“ shrnul sobotní program Roděj.
Slibuje, že k vidění budou stroje, které se zatím na podobných srazech vůbec neobjevily. Dorazí například majitel unikátního mohutného motocyklu s dieselovým agregátem o obsahu kolem 500 kubíků, který je z chladírenského vozu a kolem něj je kostra z Jawy 350. Motorka vznikla v 80. letech a sestavil ji motocyklový nadšenec z Kamenice na Lipou.
Obdiv zasluhuje také zručnost Miroslava Trumfa z Lednic, který dokázal obout kola místo do pneumatik do bot - na zadním jsou pracovní a na předním sportovní. „Zajímává je i úprava malolitrážní motorky jako požárního stroje včetně hadic, proudnice a nezbytné houkačky. Přijedou i historičtí veteráni. Konkrétně jde o motorku Laurin Klement z roku 1902, řadu strojů z 30. let a ozdobou by měla být miliónová čezeta vyrobená ve Strakonicích ve zlaté metalíze,“ dodal Roděj.