Hlavní obsah

Sedm světových nádraží, na kterých stojí za to vystoupit

Novinky, Klára Fischleinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Každodenní příjezdy a odjezdy z téhož vlakového nádraží se po čase stanou rutinou. Existují ale nádražní budovy, u kterých se dá jen těžko uvěřit tomu, že by si je cestující mohli „okoukat“. Sedm z nich byste při cestách kolem světa rozhodně neměli vidět pouze z jedoucího rychlíku.

Foto: Profimedia.cz

Hlavní nádraží v Berlíně je moderní technickým vybavením i vzhledem.

Článek

Berlínské Hlavní nádraží (Hauptbahnhof) bylo otevřeno na konci května 2006. Stále ale působí tak trochu jako stavba z budoucnosti. Obrovská ocelovo-prosklená budova uchvacuje rozlehlým a vzdušným interiérem. Jak už je u našich sousedů zvykem, prostory nádraží jsou pečlivě uklizené. A to i přesto, že tudy denně projde přibližně 350 tisíc cestujících a projede asi 1800 vlaků.

Foto: Profimedia.cz

Na Hauptbahnhof, v překladu hlavní nádraží, jsou Němci pyšní. Například jeho slavnostní otevření v roce 2006 bylo opravdu velkolepé.

Newyorský Grand Central Terminal právě slaví výročí 100 let své existence. Nádraží má neuvěřitelných 44 nástupišť a 67 kolejí, které jsou rozdělené do dvou pater. Plánuje se navíc jeho rozšíření. Grand Central Terminal je jedno z nejživějších míst v New Yorku. Ze stropu tu visí po teroristickém útoku 11. září 2001 americká vlajka, která se tak stala jedním ze symbolů tohoto nádraží. Čekání na vlak si cestující zpříjemňují například v místním koktejlovém baru nebo galerii.

Foto: Profimedia.cz

Nádraží Grand Central Terminal v New Yorku je známé z mnoha filmů. Uvnitř je budova trochu jako mraveniště, plná proplétajících se chodeb. A samozřejmě i železničních kolejí.

Ze třinácti nástupišť se odjíždí na španělském vlakovém nádraží Estacion de Madrid Atocha. Kromě posezení v občerstvení nebo kavárně se tady mohou cestující také projít okolo zeleně. Uprostřed haly tady totiž roste nadneseně řečeno džungle. Živé stromy, keře a trávník dávají tomuto nádraží osobitou tvář.

Foto: Profimedia.cz

Na španělském nádraží Estacion de Madrid Atocha je vysazené velké množství rostlin. Vnitřní prostory pak působí jako spíše jako nádražní exteriér.

Okouzlující a historické je vlakové nádraží Chhatrapati Shivaji Terminus v Bombaji, indické metropoli. Stojí už od roku 1888 a jeho zvláštností je, že bylo přijato do světového dědictví UNESCO. Fanoušci snímku Milionář z chatrče ho mohou znát z filmových pláten. Denně tudy projíždí okolo tří miliónů cestujících.

Foto: Profimedia.cz

Indické nádraží, v jehož interiérech se točily některé scény bolywoodského filmu Milionář z chatrče.

Velká železniční stanice přímo v srdci malajského Kuala Lumpuru je otevřená už od roku 1886 a vypadá jako zámek. Budova byla přestavěna v roce 1910 a elektrizovaná až o 85 let později. Uvnitř této architektonicky skvostné stavby je pro cestující připravený dokonce i hotel.

Foto: Profimedia.cz

Zámek nebo nádraží? Ve skutečnosti je tato budova zároveň železniční stanicí a hotelem v Kuala Lumpur v Malajsii.

Křižovatkou amerických meziměstských vlaků je Union Station v Chicagu. Stanice byla otevřena v roce 1925 na místě původní, zastaralé. Většina nádražní budovy je v podzemí, její nejznámější částí je asi 34 metrů vysoká prosvětlená hala, jejíž čelo zdobí americká státní vlajka a strop je prosklený.

Foto: Profimedia.cz

Union Station v Chicagu. Důležitý železniční spoj meziměstských drah.

Skrze australskou Flinders Street Station v Melbourne projede každý všední den více než 100 tisíc pasažérů. Stavba, dokončená v roce 1909, je důležitým melbournským spojem. Navíc má pro město také historickou hodnotu a pro turisty je fascinující její prosluněný vzhled ozdobený nazelenalou střechou.

Foto: Profimedia.cz

Velká historická nádražní budova v autralském Melbourne.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám