Hlavní obsah

Hongkongská loď kotvící v Praze se vydá napříč Evropou

Novinky, Lucie Poštolková

Na Vltavě v Praze kotví tradiční čínská loď - džunka. Postavili ji v Hongkongu, ale většinu života strávila v Itálii a v Česku. Džunka se chystá vyplout přes Německo do Nizozemska, odkud se na jaře příštího roku vydá do Belgie, Francie, Monaka a na závěr obepluje celou Itálii.

Džunka vypluje z pražského kotviště napříč EvropouVideo: Novinky

 
Článek

Esperanzu si nechal postavit Němec Kiliján, který pracoval v Hongkongu. Asi ho nadchly lodě v přístavu. Kiliján nechal džunku dovést do Evropy. O džunkách se říká, že se jedná o nejrozšířenější typ lodi v historii lidstva. Hodí se jak pro plavbu na moři, tak pro říční plavbu po sklopení stožáru.

Foto: www.dzunka.cz / Jan Mottl
Foto: www.dzunka.cz / Jan Mottl

Džunka Esperanza

"Loď postavili zhruba za rok, začali ji stavět roku 1978 a někdy v dubnu 1979 byla hotová. Pak byla transportována na velké nákladní lodi z Hongkongu do Londýna. Potom z Londýna ji dva polští skippeři převezli do Jadranského moře, do Severní Itálie přesně do městečka Aquileia, které leží nedaleko Grada. Tam Esperanza stála zhruba deset let," vyprávěl příběh džunky kapitán Petr Žáček.

Jedenáct let, od roku 1979 až do roku 1990, kotvila Esperanza v přístavu a byla málo využívaná. Kiliján na ní jezdil málo. "V té době jsem žil v Německu a chtěl jsem dělat něco, co mě baví. Sháněl jsem lodě a všechny byly malý nebo drahý až jsem asi po roce shánění našel tuhle loď. Ten pán se s ní loučil těžce, protože to pro něj byla srdeční záležitost. Věnoval mi asi deset minut. Ukázal mi, kde je motor, kabina, sprcha a záchod. Nechal mi tady klíčky, techničák od lodě a řekl mi, svezte se s tím, a pokud se vám to bude líbit, tak mi do měsíce převeďte peníze na tohle konto," vzpomínal Žáček.

Foto: www.dzunka.cz / Jan Mottl

Kapitán Esperanzy Petr Žáček

Foto: www.dzunka.cz / Jan Mottl

Džunka Esperanza

"Hned jsem si uvědomil, že je loď něco krásnýho. Pojížděl jsem okolo nádherného italského pobřeží. Kochal jsem se a rozhodl se džunku koupit," dodal.

Poté začal vozit potápěče podél italského pobřeží, na Gargano a ostrovy Tremiti až do roku 1992. "V tu dobu jsem se od kamarádů dozvěděl, že je už možné jezdit i doma na Vltavě. Známí mi říkali, co děláš v Itálii? Vždyť můžeš jezdit v Praze. Tak jsem doplul do Koperu, odtud loď dopravil do Prahy a v roce 1993 začal podnikat doma," řekl Žáček.

Foto: www.dzunka.cz / Jan Mottl

Prostorná zastřešená paluba, kde si pohodlně sedne 12-14 lidí

V současnosti se džunka připravuje na plavbu napříč Evropou, zpátky k italskému pobřeží. Po cestě se mohou zájemci stát součástí posádky a podívat se na malebná městečka Evropy z paluby čínské džunky.

Foto: www.dzunka.cz

Mapa plavby

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám