Hlavní obsah

Po českých silnicích jsme protáhli hybridní supersport BMW i8

Novinky, Martin Žemlička

Původně jsme jeli na národní novinářskou prezentaci BMW vyzkoušet úplně jinou novinku, ale když se vyskytla možnost půlhodinové jízdy v hybridním sporťáku i8, neváhali jsme. Jaké dojmy v nás zanechal?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Článek

BMW i8 je nízké auto s přísně aerodynamickým designem. Na výšku měří jenom 1293 mm. Když sedáte za volant, musíte to udělat jako u závodních aut – práh je vysoký, takže si na něj sednete, poté zlehka sklouznete do sedačky a přehodíte dovnitř nohy. Napoprvé je to vcelku náročné, každé další vystoupení či nasednutí ale lze zvládnout s nenucenou elegancí. Menší problém ovšem budou mít prostorově výraznější řidiči, místa pro nastoupení opravdu není mnoho. Dveře se vyklápí vzhůru jako u supersportu.

BMW hodně dbalo na celkovou hmotnost a výsledkem je díky použití karbonu a hliníku pohotovostní hmotnost – na hybrid velmi solidní – 1490 kg. Stranou nezůstala ani aerodynamika, koeficient odporu cx má hodnotu 0,26. Ideální je rozložení hmotnosti mezi obě nápravy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Jeden motor vpředu, druhý vzadu

Uvnitř najdete spoustu propriet ze současných „bavoráků”, ať už jde třeba o řadicí páku, panel klimatizace či středový displej. Interiér je označovaný jako 2+2, na zadní sedačky ale rovnou zapomeňte, jednak se na ně prakticky nelze dostat, jednak je vzadu opravdu extrémně málo místa. Tohle je dvoumístné auto a zadní sedačky využijete tak maximálně na odložení tašky či jiného drobného předmětu. Další miniaturní prostor pro zavazadla je vzadu. Vzadu je také spalovací tříválec, vpředu elektromotor. Ani k jednomu z motorů se ovšem nedostanete, jsou zakrytované.

Pohon má na starost přeplňovaný tříválec TwinPower Turbo o výkonu 170 kW (231 k) a točivém momentu 320 Nm. Ten pohání zadní kola. Ta přední naopak roztáčí elektromotor. Má výkon kW (131 k) s točivým momentem 250 Nm. Celkový výkon je podle BMW 362 koní a 570 Nm točivého momentu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Startujeme. Nic, ticho. Rozjíždíme se výhradně na elektrický pohon, takže i8 je absolutně tiché. Po chvíli se do hry přidá i spalovací motor, zvuk při plném plynu ale není kdovíjaký – a chlupy na rukou vám rozhodně nezježí. Tohle má být vysoce výkonné sportovní auto, které má podobnou dynamiku jako osmiválcové Audi R8? No, zvukově nic moc...

Na okreskách jezdí výborně, výhrady přesto máme

Neskutečně dobrý a pravdě nečekaný je ale jízdní projev na točitých okreskách v okolí středočeské Mořiny (poblíž legendárního lomu Amerika). Tady máte kombinaci utáhlých i rychlých zatáček, slepých horizontů, občas je cesta rozbitá a úzká na dvě auta... Zkrátka všehochuť. A tady i v tomto nepravděpodobném místě předvádí i8 neuvěřitelné schopnosti – hodně je znát nízké těžiště, ochota měnit směr je nečekaná, stejně jako přilnavost speciálních úzkých dvacetipalcových pneumatik Bridgestone (195/50 R20 vpředu, 215/45 R20 vzadu).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Je evidentní, že z hlediska chování podvozku inženýři BMW nezapomněli nic ze svého sloganu „radost z jízdy”. Navíc, když se přepnete do sportovního režimu (posunete k sobě řadicí páku), jsou reakce motoru špičkové. Byť dávkování plynu není úplně ideální, stejně jako brzdění, které rekuperuje energii (a díky tomu mohou být brzdy relativně malé). Cit v levém pedálu není tak dobrý, jak byste u supersportu s cenovkou přes tři milióny korun očekávali. A výhrady máme také ke zpětné vazbě řízení, zapojení řidiče není – alespoň dle našich prvních dojmů – kdovíjaké.

Stovka za 4,4 s, rychlost omezena při 250 km/h

Zrychlení na stokilometrové tempo za hodinu zvládne i8 za 4,4 s, nejvyšší rychlost je omezena při tradičních 250 km/h. V čistě elektrickém režimu je nejvyšší hodnota omezena na 120 km/h a dojezd činí maximálně 35 kilometrů. Dojezd na kombinaci obou výše popisovaných pohonů činí cca 500 kilometrů. Dobíjet můžete BMW i8 nejenom nabíječkou při stání, baterie vysokonapěťového akumulátoru se dobíjejí i při brzdění a ve sportovním režimu jej dobíjí také samotný benzínový tříválec.

S udávanou spotřebou 2,1 l/100 km v reálném provozu nepočítejte. Jde o teoretickou hodnotu, pokud byste jeli oněch udávaných 37 km čistě na elektřinu a poté ultradefenzivně. Ke cti BMW budiž přičteno, že oficiálně kromě této optimistické hodnoty udává i reálná čísla – osm litrů benzínu při jízdě na delší vzdálenosti a 12 litrů při sportovní. To už jsou o dost realističtější čísla.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

BMW i8 – v Česku za 3 413 800 korun – je netradiční sportovní auto, a je tedy nutné k němu přistupovat jinak. Mnichovská automobilka si evidentně „vyhrála” s hmotností, povedlo se jí dobře naladit podvozek, pokud je vaše obvyklá cesta do 40 kilometrů, můžete jezdit zcela bez přímých emisí a koneckonců – ve sportovním režimu auto jede hodně rychle.

Jenže sladění brzd a řízení není úplně dokonalé, zklamal nás i zvuk a další chybějící atributy opravdového supersportu. Jde o zajímavý krok – se zavřením obou očí – o příchod ekologicky „uvědomělého” sportovního auta. Jenže pro mnohé milovníky automobilů je současná podoba BMW i8 krokem nikoliv vpřed, ale stranou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW i8

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám