Aktuální provedení BMW řady 3 v provedení sedan (interní kód F30) jsme již testovali, šlo o benzínovou šestiválcovou verzi 335i s výkonem 306 koní a výbavou Sport Line. [celá zpráva] Dalo by se říci, že nyní popisované provedení 320d je opakem a s paketem Luxury Line jde o provedení pro řidiče, kteří namísto “sportování” chtějí prémiovou kvalitu a luxus. Nebo je to jinak?

Obecně řečeno, nová „trojka“ je se všemi nyní dostupnými motorizacemi více globálním autem, které musí zaujmout širší spektrum zákazníků než minulé generace a z toho vyplývá určitá kompromisnost. Ta se projevuje třeba naladěním elektrického posilovače hřebenového řízení. Řízení je velmi dobré, ale není vynikající jako dříve a ve všech režimech kromě „sport“ je dokonce mírně odtažité.

Také podvozek má měkčí charakteristiku než v minulosti, ale i tak se na technických silnicích pořád cítí jako ryba ve vodě. Výtečné je držení stopy i dlouhá neutralita, která se na površích se sníženou adhezí přechází do mírné přetáčivosti, na suchu je auto spíše mírně nedotáčivé. Skvělá je směrová stabilita i při rychlostech začínajících číslicí 2.

Obstojný je i komfort tlumení nerovností, tedy pokud zvolíte rozumnou velikost kol. V nabídce jsou základní „šestnáctky“ (s pneu 205/60 R16), koupit ale lze i devatenáct palců velká kola. Ideálem, který nekazí vzhled auta a zároveň nepřináší zhoršení komfortu, jsou podle nás sedmnáctipalcová kola.

BMW 320d

BMW 320d

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Podvozek je perfektní, konkurence ale není o mnoho horší

Díky pohonu zadních kol, výtečnému podvozku se všemi koly nezávisle zavěšenými a perfektnímu rozložení hmotnosti mezi nápravy a podélně (nikoliv příčně) uloženými motory jde o špičku střední třídy. Podvozek nové „trojky“ je stále nakloněn zábavnosti a jízda v tomto autě rozhodně není nudnou, ba naopak.

Ovšem výrazným převýšením nad konkurencí, kterou BMW prožívalo v 80. a 90. letech, se již nedočkáte. Z části je to tím, že se konkurence vylepšuje a dotahuje na mnichovskou automobilku, svůj podíl na tom má i určitá unifikace tohoto modelu, jak je zmíněno na začátku článku.

S koncepcí pohonu zadních kol čeká posádku několik omezení. Předně je to menší prostor na zadních sedadlech, celkově ovšem automobil nepůsobí ani stísněným ani vzdušným dojmem. Kromě menšího prostoru pro kolena cestujících vzadu jde o průměrně prostorný sedan střední třídy, který pojme čtveřici cestujících.

Kufr má velmi solidních 480 litrů, praktičnost ale snižuje fakt, že zadní sedačky nejdou sklopit (musíte si připlatit za systém, který to umožní). Základní verze působí stále trochu „plastově“. V nejdražší specifikaci Luxury získáte dřevěné obložení (byť nepůsobí příliš luxusně, dvoubarevné provedení interiéru je ale na pohled velmi příjemné).

BMW 320d

BMW 320d: dvoubarevný interiér působí dostatečně luxusně, lacině vypadající dřevěné obložení se do něj ale moc nehodí.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Základem je šestistupňová převodovka, alternativou je námi zkoušený osmistupňový automat, který snižuje spotřebu ve vyšších rychlostech. Jakkoliv jde o špičkovou převodovku řadící rychle a inteligentně, možná stojí za zvážení úspora 50 tisíc korun. To když se spokojíte se šestistupňovým manuálem. Jednak je to docela velký příplatek a za druhé šestistupňová převodovka je u automobilů této kategorie pořád příjemnější než automat. Notabene tak přesná s citlivým odporem, jakou BMW nabízí.

Dvoulitrový naftový motor nabídne vstřikování common-rail a variabilní geometrii lopatek turbodmychadla. Mnichovští jej nabízejí ve třech verzích. Ty se liší pouze výkonem (168 až 184 koní), motor je vždy stejný. V nabídce je i verze s naftovým šestiválcem (258 k), vrcholná čtyřválcová verze nicméně pro většinu řidičů postačuje až až. V rozmezí otáček 1750 až 2750 totiž máte pod pravou nohou 380 Nm točivého momentu a to na dravé ježdění postačuje.

A motor mezi dvěma až zhruba čtyřmi tisíci otáček předvádí opravdu razantní akceleraci, která nepolevuje ani při přehoupnutí přes dvousetkilometrovou rychlost. Jistě, s 335i si na okruhu nebo prázdné silnici užijete mnohem lepší akceleraci, ale pro běžné ježdění je dieselový motor o dost úspornější (a jízda s ním není nudná, jak by se mohlo zdát).

Při klidné jízdě přitom palubní počítač ukazuje hodnoty kolem 4,5 l/100 km a pokud se za volantem trochu odvážete, je to 5-6 litrů. Což je na tak velké auto s takovým výkonem skvělá hodnota.

BMW 320d

BMW 320d

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Základní výbava neobsahuje zdaleka vše

V nedávné minulosti platilo, že základní výbava bavoráků je chudá jako kostelní myš. To nyní platí jenom částečně, protože kromě pětileté záruky dostanete ke všem verzím například šest airbagů, kontrolu trakce (DSC), automatickou klimatizaci, multifunkční volant, CD se šesti reproduktory nebo 16palcová kola z lehké slitiny.

Příplatková výbava je lákavá (a někdy bohužel takřka nezbytná) a cenu auta klidně zvedne o stovky tisíc. Za metalízu dáte 21 175 korun, bi-xenonové světlomety jsou za 24 700 korun. Elektrické sedačky stojí 32 500 a za bezmála povinné sportovní sedačky zaplatíte 15 875 korun. Cena za slušně vybavené BMW 320d pak stoupne k miliónu korun.

BMW 320d

BMW nabízí řadu 3 jako sedan, kupé, kabriolet a kombi.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1995 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:135 kW (184 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:380 Nm při 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:7,4 s
Nejvyšší rychlost:230 km/h
Průměrná spotřeba:4,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1505kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:787 500 Kč (316d)
Cena s testovanou motorizací:  887 500 Kč (320d)