Článek
Mercedes nabízí AMG verze pro mnoho svých modelů, včetně off-roadové třídy G (s dvakrát přeplňovaným benzínovým dvanáctiválcem!). Je paradox, že v Česku je nejprodávanějším AMG modelem ML, který se pro sportovní úpravy hodí stejně málo jako zmiňovaný off-road. Pozornost by si zasloužil spíš testovaný model, tj. třída C, nabízená ve verzi sedan, kombi nebo kupé. Výborné je, že pod kapotou je stejný motor jako v supersportovním SLS AMG, byť v mnohem nenápadnějším a vcelku civilním „céčku“ má nižší výkon (570 k a 650 Nm vs. 457 k a 600 Nm).
Na první pohled vypadá C63 AMG docela obyčejně, notabene v šedé barvě jako mělo zkoušené auto zapůjčené z Německa. Samozřejmě, kdo se o auta alespoň trochu zajímá, uvidí hned odlišnosti od běžné třídy C - jde zejména o detaily typu čtveřice koncovek výfuku, širší boky, větší brzdy nebo malý spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Vlk v rouše vlčím
Jinak působí tahle verze jako běžné kupé od Mercedesu, což se v provozu okamžitě změní při prudším sešlápnutí plynu - zátah 6,2 litrového osmiválce je neskutečný a stejně famózní je i zvuk - jak motoru, tak výfuku. Ten řev a burácení, který se z nich line při plném plynu, patří k tomu nejlepšímu, co může vaše auto (legálně) produkovat.
Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé pohání ručně montovaný osmiválec o objemu 6,2 litru s výkonem 457 koní (336 kW) při 6 800 otáčkách a s točivým momentem 600 Nm. Tyto hodnoty v praxi znamenají zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny a maximální, elektronicky omezenou rychlost 250 km/h (po odstranění omezovače je to 300 km/h). Dát do takového auta tak výkonný motor je šílené, auto ale jako celek funguje a nikdy nemáte pocit, že by podvozek či brzdy nestíhaly sekundovat takto extrémnímu motoru.
Osmiválec krásně "bublá"
Motor z C63 AMG svůj výkon dávkuje lineárně bez výraznější výkonové špičky - zátah vás zarazí do sedaček už od nízkých otáček a pokračuje až k červenému poli, které začíná kousek nad 7000 otáčkami. Mimochodem, rychloměr je cejchovaný do 320 km/h a takto vysoká hodnota není na tomto budíku jen na efekt - zrychlení je až do hodnoty, kdy zasáhne elektronický omezovač (250 km/h) velice působivé.
Celé auto působí, jako kdyby běžný člověk dostal orgány od Usaina Bolta - odezva na plyn je okamžitá a lehkost, s jakou se auto žene vpřed, je velmi působivá. A to Mercedes nabízí i výkonnější (a o dost dražší) verzi Black Series, která akceleraci ještě o trochu zlepšuje.
Popisovaný automobil se neztratí ani na technické silnici: 18palcové pneumatiky (225/40) skvěle drží stopu, jsou velmi dlouho neutrální a pokud si to vysloveně nepřejete, do rozhození zádě se nepustí. Auto je při náznaku přetáčivosti komunikativní a nechá vnímavému řidiči dostatek času pro reakci - kontra volantem či ubráním plynu. Jistě, s pohotovostní hmotností 1730 kilogramů nemůžete čekat lehkost, ta je ale nahrazena brutální silou velkého atmosférického osmiválce.
Jízdně mu není moc co vytknout
Skvělé jsou brzdy, nejenomže se perfektně dávkují, ale co je ještě důležitější, ventilované kotouče dovedou potenciál motoru velmi dobře krotit i z vysokých rychlostí. Řízení je přesné a přímé, převodovka je výhradně automatická, což je trochu škoda, protože si na osmiválec nemůžete „sáhnout“. Řazení možná není tak rychlé jako u dvouspojkových převodovek, ale svým komfortem a logikou patří k tomu lepšímu, co trh nabízí. Rychlostní stupně navíc dle potřeby můžete měnit pádly pod volantem, takže na náročnější silnici nemusíte spoléhat na logiku samočinné převodovky.
Na milovickém letišti je jasné, že tohle auto se umí pořádné rozdivočit, ESP lze zcela vypnout a pak už je to jenom na vašem umění s plynovým pedálem, protože touha po vyvolání přetáčivosti je z reakcí auta cítit na sto honů. Z podvozku je každopádně očividná velká jistota, pro běžné ježdění není ani přehnaně tvrdý, a přestože ne každou nerovnost odfiltruje úplně dokonale, vypadá to, že každodenní soužití nebude až tak kompromisní, jak by se na první pohled zdálo. I když, pokud vás něco nesmí trápit, pak je to spotřeba benzínu. My jsme během testu jezdili za dvacet litrů a při pokusu o úspornou jízdu ukazoval palubní počítač 12 - 13 l.
Mercedes-Benz C63 AMG je skvělou odpovědí na současné BMW M3 nebo Audi RS5. Už za umístění takového motoru zaslouží Mercedes potlesk a jakkoliv spojení velkého osmiválce a relativně malého kupé působí nesmyslně, je jízda s ním velký zážitek. Počítat je třeba s vyšší spotřebou paliva, zamrzí také fakt, že za Black Series (517 k) chce Mercedes o tolik vyšší cenu, v Česku je to 2 840 328 korun.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 6208 ccm, osmiválec, zážehový |
Max. výkon: | 336 kW (457 k) při 6800 ot./min. |
Max. točivý moment: | 600 Nm při 5000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 4,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 12,0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1730 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 819 600 Kč (C 180 BE) |
Cena s testovanou motorizací: | 1 803 600 Kč (C63 AMG) |