Pajero je klasický velký off-road. Tato kategorie automobilů je v posledních letech stále masivněji vytlačována nejrůznějšími SUV, které jsou komfortnější i rychlejší, ale v opravdovém terénu toho i přes záplavu elektronických pomocníků mnoho nesvedou.

Pro některé skupiny řidičů by mohl mít tento model zvláštní kouzlo. Nemyslíme teď popojíždění v ucpaných městských ulicích, kam se pajero naprosto nehodí, ale movitějšího vesničana či horala, který potřebuje „čtyřkolku“ schopnou zdolat i náročnější terén a který utáhne i třítunový přívěs.

K tomuto účelu je v Japonsku vyráběné pajero vybaveno výtečně  - stálý pohon 4x4, redukce, uzávěrka zadního diferenciálu, integrovaný rám a samonosná karoserie. Lehkost, s jakou zdolává pajero prudké svahy či terénní zlomy, je obdivuhodná a nezadá si s těmi nejlepšími off-roady na trhu. Limitem tak může být větší rozvor náprav, kdy na zlomu hrozí uvíznutí na „břichu“. Nesmyslné jsou i ozdobné prahy, které snižují terénní schopnosti a na pajeru jsou pouze na efekt.

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výborný výhled, velká okna

Z pajera je výborný výhled do všech směrů, jednak díky velkým oknům, a také díky vyšší pozici za volantem. Velké rozměry zhoršují parkování v úzkých prostorách. Tomu pomáhá příplatková parkovací kamera, která je umístěna ve vnitřním zpětném zrcátku.

Tlumení nerovností je velmi dobré. Jen hlučný motor, který umí táhnout jako býk, limituje pomalejší pětistupňová samočinná převodovka. Navíc se čtyřválci se zdvihovým objemem 3,2 litru (což je samo o sobě unikátní) nechce moc do vysokých otáček. Zajímavé je, že agregát 3,2 DI-D je jediný, s jakým si pajero můžete v Česku koupit. Vůbec to ale nevadí, protože naftový motor se k takto pojatému autu hodí nejvíce.

Spotřeba osciluje při normálním stylu jízdy kolem deseti litrů nafty, což znamená litr nafty každých deset ujetých kilometrů. Málo to není, je ale třeba si uvědomit, že motor musí táhnout velký, málo aerodynamický a hlavně těžký automobil – pohotovostní hmotnost má hodnotu bezmála 2,4 tuny.

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Modernizovaná verze má trochu jinou příď a silnější motor, který nyní splňuje emisní normu Euro 5. Jinak většina věcí zůstala při starém. Uvnitř jsou některé nové materiály a červené podsvícení budíků, vyšší věk nepříliš vzhledného interiéru je však hodně znát. Sedačky jsou velké (škoda, že nemají o trochu lepší boční vedení) a místa je ve všech směrech přehršel (platí to i na zadních sedadlech). Pokud potřebujete převézt více než pět osob, můžete v jinak obrovském kufru vykouzlit ještě dvě místa.

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Ve vyšších rychlostech to není ono

Stabilita ve vyšších rychlostech není silnou stránkou pajera, a přestože auto zvládne až 180 km/h, při přesunech po dálnici se nejspíš budete pohybovat kolem 120 km/h. Navíc je motor ve vyšších otáčkách hlučný, což svižnější jízdu znepříjemňuje. Dobré není ani necitlivé řízení, které postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu od předních kol.

Pajero stojí v Česku od 889 000 korun, součástí výbavy je i šest airbagů, klimatizace, centrální zamykání, elektrické ovládání všech oken nebo CD přehrávač.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:3200 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:147 kW (200 k) při 3800 ot./min.
Max. točivý moment:441 Nm při 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:11,1 s
Nejvyšší rychlost:180 km/h
Průměrná spotřeba:8,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:2385 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:889 800 Kč