Hlavní obsah

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTI - lepší průměr

Novinky, Martin Žemlička

Na trh právě vstoupila Astra v karosářské verzi kombi. Mezi prvními jsme novinku otestovali s turbodieselovým čtyřválcem s objemem 1,7 litru. Jak si vedl konkurent Octavie Combi během pěti stovek kilometrů?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTI

Článek

Pro Opel je Astra s honosným a dle jízdních dispozic přehnaným názvem SportsTourer velice důležitý model. Jednak spadá do – v Česku oblíbené - nižší střední třídy a za druhé jde o karosářskou verzi kombi. Mezi hlavní soupeře patří domácí Škoda Octavia Combi, která sice nabídne větší vnitřní prostor a o něco větší kufr, její vzhled je ale čistě účelový a většinu motoristů asi nechytne za srdce. Na rozdíl od astry, jejíž ostré hrany a zakulacení u příslušných partií působí, i přes menší praktičnost, líbivě.

Kombi vychází z Astry technicky i vzhledově

Kufr u vozu s délkou 4698 mm a rozvorem náprav 2685 mm nabídne základní objem 500 l, což je velmi dobrá hodnota. Kufr je navíc dobře tvarován a potěší i relativně nízká nákladová hrana. Užitečná hmotnost činí dostatečných 600 kilogramů. V příplatkové výbavě nechybí nosič jízdních kol, který se přimontuje do zadního nárazníku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTI

Sklopením zadních dělených sedadel (jednoduše pouze pomocí tlačítka) se objem zavazadlového prostoru zvětší z 500 l na 1550 l. A to jsou hodnoty velmi slušné, navzdory tomu, že domácí bestseller od škodovky nabídne o pár desítek litrů více (605 a 1655 l).

Po sklopení se v astře vytvoří rovná plocha, což spolu s velikostí a pravidelným tvarem kufru přináší velkou praktičnost. Nechybí ani roleta, která lze vysunout kolmo vzhůru (při převážení většího množství předmětů), nevýhodou je horší výhled skrz zadní okno. Kryt lze vyjmout a jednoduše uložit pod dvojité dno kufru – což ne u všech konkurentů jde.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTI

Vepředu je místa dostatek, i když pravé stehno na straně řidiče utiskuje mohutná středová konzole. Horší to je vzadu, kde je skoro nemožné cestovat ve třech; pro dva je místa dostatek (ale zoufale málo ho je třeba v oblasti nártů); na svou velikost není Astra kombi tak prostorná, jak by se podle velké karoserie mohlo zdát.

Uvnitř je přehršel tlačítek na středovém panelu, jinak ergonomie není špatná. Někomu může vadit seřizování přední sedačky stisknutím páčky a posunutím se dopředu či dozadu vahou vlastního těla. Je to nepraktické řešení. Sedadla lze nicméně pochválit – jsou dostatečně pohodlná, tak akorát tvrdá a dostatečně velká. Potěší i dostatečné množství odkládacích prostor na drobnosti nebo třeba velkou láhev s vodou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTI

1,7 CDTI ideální volbou 

Ideální spojení s Astrou kombi nabídnou vznětové motory, poměrem cena/výkon jsou zajímavé dvě sedmnáctistovky (1,7 CDTI), které jsou naladěny na 110 nebo 125 koní a 240, respektive 260 Nm. Cenový rozdíl je 10 tisíc korun, takže se vyplatí sáhnout po silnějším agregátu, který má vyšší spektrum využitelných otáček a je celkově o trochu živější (při udávané stejné kombinované spotřebě).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTI

Silnější sedmnáctistovku jsme také měli v testovacím automobilu. Motor měl při převzetí najetých pouhých 14 kilometrů, takže byl ještě syrový. Ve středních otáčkách předváděl velmi dobrý zátah (kolem 1500 otáček zaznamenáte drobný turboefekt); výkonem a kultivovaností patří mezi dobrý průměr nižší střední třídy. Tenhle motor dělá přesně to, co od moderních turbodieselů očekáváte: ve středních otáčkách nabídne mohutný příval točivého momentu, a přitom z nádrže zmizí kolem pěti až šesti litrů při jízdě mimo město.

Řízení je „mrtvé“ zejména kolem středové polohy, je vcelku přesné, ale bez zpětné vazby. Nejvíce je to patrné na zatáčkovité silnici při rychlých změnách směru. Brzdy jsou účinné a dobře dávkovatelné. Problém nebyl ani se šestistupňovou manuální převodovkou, která je dobře odstupňovaná (na dálnici zařadíte „šestku“ a jedete na ni celou dobu) a vcelku přesná.

Resumé? Astra kombi má bezpochyby množství kvalit, ať už jde o solidní jízdní vlastnosti, širokou nabídku motorů i nadstandardní výbavy či velký zavazadlový prostor. Mezi nevýhody řadíme malý prostor pro nárty zadních cestujících a horší výhled šikmo vzad. Vadilo nám i množství tlačítek na středové konzoli a nepraktické seřizování sklonu opěradla. Atraktivnímu designu musela také částečně ustoupit prostornost pro cestující či řidičův výhled. Potěší naopak nižší cena než u stejně vybavené Octavie Combi, nyní ještě ovlivněná zahajovacími slevami.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTI

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1686 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:92 kW (125 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:280 Nm od 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:11,7 s
Nejvyšší rychlost:192 km/h
Průměrná spotřeba:4,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1475 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:532 000 Kč (nyní zaváděcí cena 474 000 Kč)

Reklama

Související témata:

Související články

Test Opelu Insignia, evropského Auta roku 2009

V současné chvíli je jen málo automobilek, které by nepocítily částečné zpomalení ekonomiky a Opel určitě patří k těm, které mají problémů až nad hlavu. Ale na...

Výběr článků

Načítám