Hlavní obsah

Mazda začíná nabízet revoluční vznětový benzín, parametry potěší

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motor SkyActiv-X nelze nazvat ani zážehovým, ani vznětovým - je to světově první motor svého druhu v silničním autě. Dokáže kombinovat výkon vyšponovaného benzínu se spotřebou běžného dieselu. A právě se začíná prodávat.

Foto: Mazda 3x

Mazda 3 v Lisabonu

Článek

Nová Mazda 3 se českému publiku představila na sklonku loňského roku a letos jsme měli možnost se s ní i svézt. Jenže při svezení tomu něco chybělo. To, co je na nové trojce zdaleka nejzajímavější - „vznětový benzín”, revoluční motor SkyActiv-X, využívající technologii SPCCI.

Tahle zkratka znamená Spark Plug Controlled Compression Ignition, tedy „svíčkou řízené kompresní zapalování”. Tenhle motor je revoluční v tom, že dokáže fungovat jako zážehový (tj. jako klasický benzin se zapalovací svíčkou) i jako vznětový (tj. jako klasický diesel, ve kterém se směs vznítí sama).

Foto: Mazda

Motor SkyActiv-X pro novou Mazdu 3

Nikdo jiný ještě nic takového v silničním autě nemá a Mazdě vývoj trval mnoho let - pracovala na něm od roku 2010. Pustila se do něj kvůli vidině obrovských výhod - ohromně vysoké efektivitě a nízkým emisím škodlivin, protože se pořád spaluje jen benzin, nikoli nafta.

Dosud jsme o SkyActivu-X věděli jen to, že bude mít 181 koní výkonu, zbytek slov o síle, efektivitě a spotřebě byly jen sliby Mazdy. Dnes máme před sebou kompletní technická data včetně spotřeby paliva.

181 koní za 5,4 litru benzínu

Tak tedy, motor má 1 998 ccm objemu a díky kompresnímu poměru 16,3:1 - to je na benzínový motor obrovské číslo, běžně se pohybuje okolo 10:1 - dává 181 koní v šesti tisících a 224 N.m ve třech tisících otáčkách.

Spaluje standardní 95oktanový benzín a na 100 km ho dle cyklu WLTP spotřebuje podle převodovky, pohonu a velikosti kol od 5,4 do 6,9 litru; nejvyšší spotřeba je samozřejmě se čtyřkolkou, 18” koly a automatickou převodovkou. V cyklu NEDC je spotřeba od 4,3 do 5,5 l/100 km.

Foto: Mazda

Řez motorem Mazda SkyActiv-X, vznětovým motorem, spalujícím benzín

Standardně je vůz vybaven technologií Mazda M Hybrid. To je mild-hybridní soustava o napětí 24 V, která při zpomalování zachycuje kinetickou energii vozu a uchovává ji ve formě elektřiny. Tou pak v případě požadavku maximálního výkonu napájí pomocný elektromotor.

Jak jsme se dozvěděli už při českém představení nové trojky, SkyActiv X bude u nás stát nejméně 668 400 korun. Automatická převodovka bude za příplatek 65 tisíc korun.

Anketa

Máte technologii SPCCI za dobrý nápad?
Ano, a zvažuji koupi
31 %
Ano, ale nezvažuji koupi
64,3 %
Nejsem si jist/a
2,4 %
Ne
2,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 42 čtenářů.

WLTP vs. NEDC

WLTP, tedy Worldwide-harmonized Light-duty vehicles Test Procedure, je novou normou měření spotřeby osobních aut. Nahrazuje NEDC, New European Driving Cycle, protože hodnoty spotřeby naměřené v NEDC a uvedené v katalozích byly od reality, kterou pak řidiči zažívali na silnicích, vzdálené leckdy i o více než 50 %.

Cyklus NEDC nechával automobilkám poměrně velký manipulační prostor, kterého samozřejmě využívaly - např. mohly přehustit pneumatiky pro snížení jejich valivého odporu, nebo v laboratoři přitopit na 30 °C, protože to se motor rychleji zahřál na provozní teplotu a běžel s nižší spotřebou. 

Cyklus WLTP tento manipulační prostor podstatně zúžil. Auto při něm musí být v takovém stavu, v jakém opouští fabriku, včetně např. typu pneumatik nebo seřízení geometrie. Test je také podstatně delší - 23,27 km oproti 11,03 km u NEDC - a jede se při něm rychleji - až 131,3 km/h a průměrně 46,5 km/h, oproti 120, resp. 33,6 km/h u NEDC.

Cílem přechodu na novou metodiku samozřejmě je, aby hodnoty spotřeby v katalozích lépe odpovídaly tomu, za kolik budou lidé jezdit v reálném světě.

Reklama

Výběr článků

Načítám