Hlavní obsah

Mercedes GLE umí tancovat jako lowrider. Má to i praktický účel

Systém E-Active Body Control, kterým může být vybaven nový Mercedes GLE, má jednu velmi zajímavou funkci - dokáže vůz zcela sám vyhrabat z bláta či písku. A když stojíte na asfaltu a chcete se předvádět, můžete se ponořit do kultury lowriderů 90. let minulého století.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLE 2019

Článek

Funkce, která dovoluje každému kolu jiný zdvih, vznikla s cílem pomoci autu v terénu, když některá kola ztratí trakci. Jenže zevnitř můžete manuálně ovládat každé kolo zvlášť, takže si můžete dělat v podstatě, co chcete. Třeba i „tancovat” jako lowrider.

Takhle rychle se jednotlivé rohy auta dokážou zvedat díky funkci, která vozu umožní se bez cizí pomoci „vyhrabat”, když zapadne např. v písku. V takové chvíli se všechna kola pohybují stejně, což zvyšuje a snižuje tlak na podložku, čímž zlepšuje trakci a vůz dokáže sám vyjet.

Samozřejmě to asi není samospásné, ale troufneme si říci, že to dokáže hodně pomoci v řadě situací, ve kterých byste jinak prosili o pomoc kolegu s navijákem. Je škoda, že - jak odhadujeme - bude drtivá většina GLE i s tímhle systémem jezdit jen po asfaltu.

Stojí jako dobře vybavené citigo

I na silnici však E-Active Body Control dokáže pomoci. Dokáže zamezit přidřepnutí zádě při prudké akceleraci anebo naopak ponořování přídě při brzdění. V zatáčkách se vůz naklopí dovnitř, podobně jako motocykl či některé vlaky, a tak zčásti eliminuje odstředivou sílu. A v kombinaci s kamerami, které čtou vozovku, se dokáže připravit na nerovnost ještě dřív, než na ni kolo najede, a tak ji lépe odfiltrovat.

Kolik si za tenhle systém Mercedes účtuje? V českém konfigurátoru je tahle položka samotná za necelých 201 tisíc, ale je třeba přikoupit také např. vzduchové odpružení Airmatic; bez něj nedokáže fungovat. To znamená, že k základní ceně nového GLE, která je 1 732 720 korun, je třeba připočíst 274 918 korun. [více zde]

Foto: Profimedia.cz

Lowrider

Co je to „lowrider”?

Lowrider je, stručně řečeno, auto, které má karoserii položenou co nejníže nad asfaltem, jak to jen jde. Tato kultura vznikla na přelomu 40. a 50. let v mexické komunitě v Los Angeles, kde si mladí snižovali auta a pak s nimi jezdili velmi pomalu po ulicích.

V roce 1958 byla takováto auta omezena zákonem, ovšem o rok později vynalezl Ron Aguirre způsob, jak nařízení obejít - do vozu nainstaloval systém hydraulického odpružení, který dokázal snadno a rychle měnit světlou výšku vozu.

Největšího rozmachu se tato kultura dočkala v 60. a 70. letech 20. století, a pak také později v letech devadesátých v souvislosti s hip hopovou scénou západního pobřeží USA. A právě tehdy byla velmi populární auta, která díky svým hydraulickým podvozkům dokážou doslova skákat na místě.

Reklama

Výběr článků

Načítám