Hlavní obsah

Na prodej bude ikona Le Mans: Ford GT40, který před 52 lety porazil Ferrari

Ford GT40 je jednou z největších ikon vytrvalostních závodů - v roce 1966 utnul sérii vítězství stáje Ferrari a vavříny získal i ve třech následujících letech. Tento konkrétní kus byl jedním ze tří GT40 na stupních vítězů v roce 1966 a může být váš, máte-li zbytných 270 miliónů.

Foto: RM Sothebys

Ford GT40

Článek

Fanoušci vytrvalostních závodů ten příběh jistě znají – Ferrari v 60. letech dominovalo čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Vyhrálo šestkrát v letech 1960–1965. Ford tomu chtěl učinit přítrž, a tak postavil model GT40.

Začal s ním závodit v roce 1964, ovšem první závody tohoto vozu končívaly neslavně – poruchami či nehodami. Projekt tak dostal na starost Carroll Shelby, jehož práce záhy přinesla výsledek – vítězství v závodě Daytona 2000 v roce 1965.

Foto: RM Sothebys

Ford GT40

Vavřínů v Le Mans se GT40 dočkalo až o rok později, v roce 1966. Triumf to ale byl skutečně teatrální – všechna tři auta, která do závodu vstoupila, měla takový náskok před zbytkem pole, že si vedení týmu mohlo dovolit zorganizovat projetí cílem ve formaci na prvním, druhém a třetím místě.

Auto, které si můžeme prohlédnout na těchto fotografiích, je jedním z nich. Jeho číslo šasi je P/1016, závodní číslo je 5 a v onom závodě ho řídili Ronnie Bucknum a Dick Hutcherson. Dojeli na třetím místě; za čtyřiadvacet hodin ujeli 348 kol. Ford GT40 pak u různých týmů vyhrál Le Mans v letech 1967, 1968 i 1969.

Foto: RM Sothebys

Ford GT40

V útrobách této GT40 je sedmilitrový osmiválec Ford, který v roce 1966 dával okolo 485 koní. Stejně jako zbytek auta byl pečlivě zrenovován – včetně zlaté barvy s červenými a bílými detaily – a v srpnu bude k mání na aukci v kalifornském Monterrey.

Odhad výsledné ceny je, pochopitelně, astronomický – mezi 9 a 12 milióny dolarů, tedy mezi zhruba 200 a 266 milióny korun. To znamená, že se tento vůz může stát historicky nejdražším fordem prodaným na veřejné aukci.

Foto: RM Sothebys

Ford GT40

Ptáte se, na které místo by stačilo 348 kol dnes? Auta jsou samozřejmě mnohem lepší a rychlejší; 348 kol by dnes Ford GT40 posadilo na 16. místo. Vítěz letošního ročníku, tým Toyota Gazoo Racing, ujel 388 kol.

Reklama

Výběr článků

Načítám