Článek
Ten nápad vzniknul chvíli před půlnocí, při popíjení vína před druhým soutěžním dnem Rally Bohemia. S kolegou Ondřejem Kubíkem jsme zjistili, že každý máme octavii RS 245 v karosářské verzi kombi, jeden s manuální a druhý s automatickou převodovkou. Nezbývalo než povídat o tom, které auto bude rychlejší.
O dva dny později jsme teoretickou debatu z restaurace převedli do praxe a na hoškovickém letišti vyzkoušeli, které auto bude na zdejší bezmála dvoukilometrové rovince rychlejší. Které bude zábavnější, jsme tušili už předtím.
DSG má o 20 kilogramů více a je o rovných 50 tisíc korun dražší. Na druhou stranu má sedm rychlostních stupňů, kdežto klasické „háčko” o jeden méně. Při sprintu z klidu na 200 km/h se ukázala výhoda dvouspojkové převodovky, která při rozjezdu neztrácí cenné desetinky. Závod 0-200 km/h s časem 26 sekund vyhrálo DSG, s manuální převodovkou jsme byli o rovné dvě sekundy pomalejší. A na celém úseku trati dosáhla verze s DSG o zhruba 6 km/h větší rychlosti.
Ovšem pružné zrychlení 100-160 km/h měly oba modely kupodivu naprosto stejné - rovných osm sekund. Dlouhodobou spotřebu mělo vyšší DSG - 16,6 l, s manuální převodovkou ukazoval palubní počítač rovných patnáct litrů. Nutno ale dodat, že spotřeba je pouze orientační (oba jsme ty stovky kilometrů najeli v různých podmínkách) a při stejném jízdním stylu bude i velice podobná. Se sedmistupňovým DSG se dá v praxi jezdit i úsporněji než s přímo řazenou převodovkou.
S manuální převodovkou je větší zábava, jediným rizikem tak zůstává, když se necháte při rozjezdu z místa příliš unést a spojku „usmažíte”. DSG je technicky složitější, a tudíž náročnější (dražší) při případné opravě.
Test Octavie 245 s manuální převodovkou najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]
Technické parametry: RS 245 (liftback) | ||
---|---|---|
motor: | 2.0 TSI / 180 kW | 2.0 TSI / 180 kW (A) |
převodovka: | 6 MAN | 7 DSG |
zdvihový objem: | 1984 ccm (84,5 x 92,8 mm) | |
výkon: | 180 kW/245 k při 5000–6700 ot./min. | |
toč. moment: | 370 Nm/1600–4300 ot./min. | |
hmotnost: | 1445 kg | 1465 kg |
cx: | 0,303 | |
max. rychlost: | 250 km/h | |
0–100 km/h: | 6,6 s | 6,6 s |
spotřeba: město | 8,7 l | 8,3 l |
spotřeba: mimo město | 5,4 l | 5,3 l |
spotřeba: kombinovaná | 6,6 l | 6,4 l |
prodejní cena: | 771 900 Kč | 821 900 Kč |