Hlavní obsah

Vespa slaví 70 let, legendárního skútru se vyrobilo přes 18 miliónů kusů

Novinky, ČTK, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vespa je podobná Fiatu 500. Je konstrukčně jednoduchá, vznikla po druhé světové válce a prodaly se jí milióny. Legendární značka před lety málem zkrachovala, teď o ni pečuje firma IMMSI, která ovládá i další slavné italské motocyklové značky Aprilia, Gilera nebo Moto Guzzi.

Článek

Tak jako se Jeep stal synonymem terénního auta, Lux znamená vysavač a Wap vysokotlaký čisticí stroj, Vespa je v některých krajích označením skútru. Může za to jednak spolehlivost, dlouhověkost a především nezaměnitelný vzhled strojů této značky. Vespa rovná se ikona.

Před 70 lety italské ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo patent na malý motocykl, který podala firma Piaggio. Společnost původně orientovaná na loďařský, letecký a železniční průmysl se po druhé světové válce ocitla v troskách.

Foto: Profimedia.cz

Praktické tvary vespy se za desetiletí prakticky neměnily

Jednoho ze synů zakladatele společnosti, Enrica Piaggia (1905- 1965), tehdy napadlo, že by mohl prorazit s levným a jednoduchým dopravním prostředkem, který by byl ve válkou zničené zemi dostupný pro širokou veřejnost.

Foto: Vespa

Vespa LX a S

Vypadá jako vosa, italsky vespa

Piaggio poté zadal konstrukci skútru leteckému inženýrovi Corradinu D’Ascaniovi a ten ho nezklamal. "Sembra una vespa" - "to vypadá jako vosa", řekl Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nového skútru MP6, který byl patentován v dubnu 1946.

Foto: Vespa

Vespa LX / S

Právě tato hláška společně s bzučivým zvukem motoru stála za vznikem jména Vespa (v italštině vosa).

D’Ascanio vytvořil elegantnější a praktičtější model, který obsahoval řadu revolučních prvků, jako bylo například uložení mechanických částí pod karoserii, volná střední část, která umožňuje snadné nastupování, pohon zadního kola hřídelí nebo jednostranně zavěšené přední kolo, což usnadňovalo jeho výměnu.

Foto: Vespa

Vespa LX a S

Vyrobeno přes 18 miliónů kusů

Během prvního roku se prodalo 2500 skútrů, v dalším roce to bylo již 10 000 kusů a v roce 1950, kdy se Vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50 000 skútrů.

Milióntá Vespa byla prodána v roce 1956, dva milióny byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deseti miliónů padla koncem 80. let.

Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 18 miliónů. Pravděpodobně nejpopulárnějším modelem je Vespa PX.

Foto: Vespa

Výroba vespy ve Vietnamu

Vespa v Česku nabízí hned několik modelových řad. Nejlevnější přijdou na 70 tisíc korun, ceny nejvýkonnějších a nejdražších modelů šplhají přes 260 tisíc korun.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám