Palivové články jsou už docela dlouho známou technologií, ale tak drahou a nevyzkoušenou, že instalace do auta se zatím nikdy nedostala dál než do stádia testovacích vozidel. I Honda FCX Clarity, která byla jako jediná ve větším počtu na silnicích, byla vlastně jen testovací flotilou, ze které se sbírala data.

Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity

FOTO: Honda

Jak to dopadne s Riversimple Rasa ještě uvidíme. Tohle autíčko je zatím jen konceptem. Za firmou stojí anglicko-španělské ruce, když v Británii se vyvíjí technika (pomáhali například s Morganem LIFEcar) a ve Španělsku se dělal design.

Vzhled má být tak trochu sportovní, ale hlavně je tu podřízeno všechno co nejnižší hmotnosti. Auto tak má pohotovostní hmotnost 580 kg. Jak toho bylo docíleno? Třeba konstrukce je jako u formule 1 – základem je karbonový monocoque o hmotnosti pouhých 39 kilogramů. Každé dveře pak váží jen osm kilogramů. Karoserie je z plastu vyztuženého skelnými vlákny.

Riversimple Rasa

Riversimple Rasa

FOTO: Riversimple

Pohonná jednotka je založena na palivových článcích, tedy na speciálních jednotkách, kde se při průchodu vodíku zvláštní membránou uvolňují elektrony a vzniká tak elektřina. Palivové články mají výkon 8,5 kW a váží 19 kilogramů. Energii dodávají elektromotorům, které jsou v každém kole zvlášť. Točivý moment je sice krásných 600 Nm, ale jak to u elektřiny na silnici bývá, nejde tak ideálně využít. A tak zrychlí na necelou stovku za 10 sekund, a to je také maximální rychlost stroje.

Na 1,5 kg vodíku, což je celá zásoba v autě, ujede auto asi 480 kilometrů. Ekvivalent benzínu by byl asi 1,1 l na 100 km. Auto ale hlavně vysoce šetří energií. Má opravdu extrémně účinné získávání energie při brzdění. Při prudkém zabrzdění prý dokáže přeměnit až 70 % kinetické energie na elektřinu, u klasického brzdění je to 50 %.

Riversimple Rasa

Riversimple Rasa

FOTO: Riversimple

V současné době se vyrábí 20 kusů vozidel Riversimple Rasa, která budou předána obyčejným lidem v Británii. A stejně jako výše zmíněná Honda FCX Clarity i tyto vozy budou pojízdnými laboratořemi. Myslíte si, že stejně auto nevyjede v sériové podobě na silnice? Možná se mýlíte. Od EU dostala firma podporu dvou miliónů euro. Auta nechce ani tak prodávat, jako spíš pronajímat a založit car-sharing.