Hlavní obsah

Nové policejní octavie poznáte obtížně, naměří až 300 km/h

Novinky, maž

Kromě superbů druhé generace (po faceliftu) a minulé generace passatu R36 vás na českých dálnicích a silnicích budou nově hlídat také civilní octavie třetí generace. Zvládnou naměřit rychlost až 300 km/h a poznáte je velice obtížně.

Nové policejní octavie poznáte obtížně, naměří až 300 km/hVideo: Novinky

 
Článek

Policejní octavie bez označení mají vždy karoserii typu liftback, pohon všech kol, automatickou převodovku DSG a nejsilnější benzínový agregát (vyjma derivátů RS, zde 1,8 - 132 kW/180 k). Výkon motoru je sériový, bez dodatečných úprav.

Foto: Novinky

Nové policejní octavie. Policie jich dostane padesát.

Cena takovéto běžné octavie činí 630 900 korun. Policejní speciál, který má skryté majáky (jsou vpředu, z boku i vzadu) vyjde na 1,3 miliónu korun. Obrovskou výhodou pro sloužící policisty jsou již integrované modré majáky, při pronásledování tak není nutné na střechu upínat maják magnetický.

Měří při stání i při jízdě, v protisměru, zezadu, zepředu

Nové policejní vozy jsou velice nenápadné (i svými běžnými barvami) a během jízdy je prakticky nemáte šanci odhalit. Měřicí a záznamová zařízení, majáky a výstražná světla jsou dobře skryta.

Jedním z mála prvků, podle kterého lze nový policejní speciál odhalit, je odlišně tvarovaná anténa, která se od běžných liší svou velikostí. Není to klasická „ploutvička”, ale svislá prutová anténa.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Skryté majáky najdete i vedle předních mlhových světel

Černá hlava měřícího zařízení, lidově řečená „bradavice”, je skryta za černou mřížkou chladiče. V devadesátých letech bylo policejní auto s radarem lépe identifikovatelné, protože hlava byla nikoliv za, ale na masce chladiče.

Zjistí i kradené auto

Radary (anglická zkratka pro RAdio Detection And Ranging) měří rychlost pomocí Dopplerova jevu. Z fyziky víte, že jde o změnu frekvence a vlnové délky přijímaného signálu oproti vysílanému.

Paprsek vyslaný z policejního radaru se odrazí od měřeného auta zpátky k radaru, kde je zesílen a pomocí složitých algoritmů je vypočtena rychlost měřeného vozidla. Obvyklý dosah radaru činí 60 metrů, obvyklá vzdálenost při měření je zhruba poloviční.

Podle výrobce, firmy Ramet z Kunovic, je ve srovnání s dříve vyráběnými typy měřičů rychlosti model Ramer 10 lehčí, má menší spotřebu energie, spolupracuje s databází hledaných vozidel a je vybaven senzorem vzdálenosti, který umožňuje identifikaci vozidla v tom kterém jízdním pruhu. Změřit vás umí jak stacionárně, tak zepředu i zezadu, policejní hlídka navíc může měřit i automobily v protisměru.

Díky kamerám lze zjistit, zda auto není kradené nebo zda nemá prošlou technickou kontrolu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Zadní skryté majáky uvidíte při dobrém světle, jinak jsou velice dobře ukryté.

Rozhovor s technickým ředitelem Vladimírem Venclem z kunovické firmy Ramet
Jaké rychlosti dovoluje Ramer 10 C zaznamenat, tj. minimální a maximální rychlost, kterou lze změřit?
Radarový měřič rychlosti Ramer 10 umožňuje obecně měření rychlosti v rozmezí 5 km/h až 300 km/h. Přesné měření rychlosti v tolerancích ±3 km/h do 100 km/h a ±3 % nad 100 km/h je garantováno pouze v rozsahu rychlostí od 20 km/h do 250 km/h.
Jaký je dosah radaru a v jakém pásmu pracuje?
Ramer 10 měří pod úhlem 22° a má dosah 60 metrů. Kmitočet vysílací antény je 34,0 GHz pro Policii ČR, městské policie používají kmitočet 34,3 GHz.
Jakou technologií probíhá ovládání a přenos dat na dálku?
Ramer 10 je možno ovládat pomocí LAN, WiFi, nebo volitelně přes síť 3G. Snímky s přestupkem se ukládají na interní harddisk ve speciálním formátu a poté se pomocí USB disku, WiFi nebo 3G sítě přenesou na server k dalšímu zpracování. Zde se zkontroluje integrita snímku pro potvrzení, že se snímkem nebylo manipulováno, a snímek je dále zaslán do programu Archiv k dalšímu zpracování a vyřízení.

Při kontrolách ujíždí minimum řidičů

Přítomní dopravní policisté na dotaz Novinek uvedli, že řidičů, kteří by při kontrole byli agresivní, je minimum a ještě menší množství je těch, kteří policejním autům s houkajícími majáky ujíždí. Sloužícímu policistovi se to stane jednou, dvakrát do roka.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Nové je české měřící zařízení Ramer 10C

Samozřejmě nelze mluvit za všechny dopravní policisty, dvojice, kterou jsme zpovídali, ale působila rozumně - trestat někoho, kdo za slunného nedělního dopoledne jede po prázdné dálnici 140 km/h nemá moc smysl. Ostatně, neexistuje aktivně jezdící řidič, který by někdy nejel rychleji, než kolik dovoluje zákon.

Pokud bude nová padesátka octávií měřit v úsecích, kde často dochází k nebezpečným jízdním situacím, nebo dokonce nehodám (a nikoliv tam, kde vždy vyberou hodně peněz na pokutách), mají bezpochyby nové policejní speciály smysl.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Takzvaná bradavice je umístěnaza mřížkou chladiče, v devadesátých letech byla před ní.

Reklama

Výběr článků

Načítám