Hlavní obsah

Koncernový souboj turbodieselů: nové Audi A4 proti Škodě Superb

Novinky, Martin Žemlička

Nové Audi A4 právě v Česku vstoupilo na kolbiště střední třídy. Postavili jsme proti němu nadmíru úspěšnou třetí generaci Škody Superb. Je lepší prémiové Audi A4, nebo mainstreamový superb? Obě auta měla pod kapotou 140kW (190 k) turbodiesely, které přes přední kola poháněly automatické převodovky.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 a Škoda Superb

Článek

Zatímco nové Audi A4 zhublo a decentně zmodernizovalo svůj vzhled, superb dostal proti druhé generaci z hlediska vnějšího designu zcela novou podobu. Ostře řezané tvary superbu sluší, zajímavé je, že třeba zadní světla mají obě auta obdobně tvarovaná. U Audi jsou ale menší a tak nějak líbivější.

Celkově Audi A4 vedle superbu v podobné barvě a na 18palcových kolech vypadá o trochu sportovněji, za což mohou také o trochu menší rozměry. Audi má i lepší aerodynamický odpor, cx se v jeho případě rovná 0,23, u superbu je nejnižší hodnotou 0,275. Ale mladoboleslavský zástupce je zase o dost praktičtější. Ale o tom až za chvíli.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 a Škoda Superb

Obě auta spadají do stejné třídy, superb je ale ve všech směrech - byť ne o mnoho - větší. Jak na délku (4861 vs 4726 mm), šířku (1864 vs 1842 mm), výšku (1468 a 1427 mm) a koneckonců i rozvorem náprav (2841 / 2820 mm).

Zajímavé je, že zatímco superb je postaven na modulární platformě MQB, Audi stojí na základech MLB evo a má tedy, jak ví poučenější čtenář, motor uložený vpředu podélně (superb napříč).

Verze s pohonem 4x4 tak v případě superbu spoléhají na mezinápravovou spojku Haldex, A4 má mechanické řešení - quattro.

Bezpečnost obdobná, prostornost odlišná

Prakticky totožné jsou výsledky nárazového testu provedeného nezávislou organizací Euro NCAP. Obě auta jsou pětihvězdičková. Při čelním nárazu získala A4 90 procent, superb 86, při nárazu z boku byly hodnoty 87 procent pro Audi a 86 procent pro Škodu.

V interiéru z hlediska estetiky jednoznačně boduje Audi, jehož interiéry vyhrávají srovnání i s těmi nejlepšími soupeři v podobě německých prémiových sedanů. Audi A4 má lepší volant než superb, lépe se drží, má tlustší věnec a dole je zploštělý (což ale ne každému vyhovuje).

Výrazně hezčí je i hlavice řadicí páky, ta ze superbu vypadá neskutečně lacině (údajně se s modelovou péčí připravuje náhrada). To zploštělá, kůží potažená hlavice v Audi A4 je velice příjemná na omak a je i praktická - položíte si na ni zápěstí a pohodlně ovládáte multimediální systém.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 a Škoda Superb

Superb ve své třídě exceluje vnitřním prostorem, který dosahuje úrovně luxusních tříd typu Audi A8. Za 185 cm vysokým řidičem naměříte 36 cm místa, u Audi A4 je to pouhých 23 centimetrů. Ačkoliv měl superb nepraktické střešní okno, i tak v něm bylo pro hlavu více místa než v konkurenčním autě.

A není to na úkor menších sedáků či ukotvení sedačky: od podlahy po konec sedáku jsme v obou autech naměřili shodných 34 centimetrů. A podobná je i velikost sedáků a opěradel. Vpředu v obou autech tlačil středový tunel do řidičovy pravé nohy, Audi zde boduje výsuvným sedákem, který jej prodlouží až na 53 cm. Ale o trochu prostornější je na šířku superb.

Oba borci nabízejí příplatkovou třízónovou klimatizaci. V případě Audi je ale o dost dražší (16 900 korun) než u superbu (rovných sedm tisíc). A pohled do ceníku naznačuje, že v případě A4 jsou všechny příplatky zhruba jednou takové - za metalický lak (30 600 a 16 900 korun), navigační systém nebo parkovací asistent.

Audi A4 může ovšem mít některé prvky komfortní výbavy, na které mladoboleslavský zástupce nedostal koncernové „posvěcení” - jde třeba o full LED světlomety, head up displej nebo digitální přístrojový štít. A samozřejmě: v superbu nemůžete mít audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem, výkonem 755 W a 19 reproduktory.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4

Superb jasně vyhrává i v zavazadlovém prostoru, což je ale při porovnávání sedanu a liftbacku očekávatelné. Na délku má kufr superbu 120 centimetrů a je široký 105 cm.

Audi A4 nabídne délku 108 cm a rovný metr šířky. Dle oficiálních údajů naložíte do superbu 625 l (bez rezervního kola, jinak 584 l), u A4 činí oficiální hodnota 480 litrů. Kvůli přirozeně menší tuhosti si škodovka v kufru vypomáhá příčnou výztuhou.

Sekvenční řazení bez špetky logiky

Superb spoléhá na „pouze” šestistupňovou automatickou převodovku DSG (obě spojky v mokré lázni), zatímco Audi A4 těží ze sedmistupňového S tronicu.

Obě auta se rozjíždějí plynule a necukají při popojíždění, což bývalo bolístkou koncernových dvouspojkových převodovek. A4 samozřejmě těží z jednoho rychlostního stupně navíc.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4

Oba vozy mají pod volantem pádla pro řazení, nechybí ani možnost řadit sekvenčně pohybem v kulise. Tady ale koncern musíme pokárat: pohyby páky jsou totiž nesmyslné a zcela proti silám, které na auto v danou chvíli působí. Takže vyšší rychlost nezařadíte logickým přitažením páky dozadu, nýbrž dopředu a naopak.

Vzhledem k logice převodovky, která při prošlápnutí plynového pedálu zařadí klidně i o čtyři rychlostní stupně níže (v A4), je sekvenční řazení spíše málokdy využívaným pomocníkem.

Rychlost na jednotlivé rychlostní stupně (RS) při 2000 otáčkách
RSAudi A4Škoda Superb
1.19 km/h18 km/h
2.28 km/h32 km/h
3.40 km/h53 km/h
4.57 km/h78 km/h
5.83 km/h103 km/h
6.121 km/h127 km/h
7.160 km/hnení
Zdroj: Novinky.cz

V Audi A4 lépe funguje systém pro sledování mrtvého úhlu - oranžové varování je umístěno v noze zrcátka, je větší a lépe viditelné. To na malý varovný symbol uvnitř vnějšího zpětného zrcátka je v superbu výrazně hůře vidět.

Drobným prohřeškem A4 je nemožnost stáhnout zadní okna zcela dolů, to u superbu jde. Audi zase umožňuje nastavovat individuálně dětskou pojistku stažení okenních skel na zadních sedadlech (pro levé i pravé zvlášť, což u superbu nejde).

A aby to bylo kompletní: do zavřeného Audi se dostanete i zadními dveřmi, u škodovky musíte nejprve zatažením za kliku otevřít dveře přední. A dveře se v německém bratrovi zavírají o trochu tišeji.

Audi je i uvnitř méně hlučné, u superbu o trochu více slyšíte při nastartovaném motoru dieselové nýtování. Subjektivní dojem jsme si potvrdili i použitím profesionálního hlukoměru Voltcraft SL-451, který nám zapůjčila firma Conrad. U nastartovaného Audi A4 jsme na řidičově sedadle v blízkosti hlavy naměřili 42,6 dB, v případě superbu 45,8 dB.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4

Multimediální systém má podle našeho mínění lepší superb - ovládání je přehlednější, graficky povedené (ale to má i Audi) a lépe umístěné než trvale vysunutý displej na palubní desce. Nabídkou funkcí (přehrávání hudby, telefonování, wi-fi síť WLAN) jsou oba systémy podobné.

Identické TDI se 140 kW

Obě auta pohání zcela identické motory, Audi A4 ale patrně díky lepší aerodynamice a využití sedmistupňové převodovky působí dynamičtěji. A potvrzují to i výsledky našeho měření, jakkoliv při běžné jízdě je dynamika i spotřeba paliva podobná.

Při konstantní stotřicítce lze s oběma vozy jezdit za 5 litrů nafty, dlouhodobou spotřebu mělo Audi o tři deci lepší. Platí, že s oběma modely se bez problémů dá ve smíšeném provozu a s častým využitím potenciálu motoru jezdit za 5,5 - 6 litrů nafty.

Oba motory plní aktuální emisní normu Euro 6 a využívají k „ničení” NOx selektivní katalytickou redukci SCR. U Audi si lze připlatit za 24litrovou nádrž AdBlue (rozumných 1500 korun), což u superbu nelze.

V ceníku Audi najdete překvapivou anomálii - A4 má standardně jen 40litrovou palivovou nádrž. Je to kvůli homologaci, při které se počítá každé kilo (a tedy i nádrž naplněná na 90 procent své kapacity). Za příplatek 0 korun si lze nádrž zvýšit na 54 litrů, superb má standardně nádrž na 66 l.

Naměřené hodnoty pružného zrychlení (sportovní režim, kickdown, dle GPS)
RychlostAudi A4Škoda Superb
80-120 km/h4,99 s6,95 s
100-160 km/h11,06 s11,97 s
100-200 km/h28,04 s30,97 s
Otáčky na nejvyšší RS
90 km/h1100 ot./min.1500 ot./min.
130 km/h1600 ot./min.2050 ot./min.
Zdroj: Novinky.cz

Dlouhá sedmička pomáhá A4 účinně snižovat otáčky při vysokých rychlostech - při 190 km/h točí superb na šestku 3000 otáček (i to je skvělé), zatímco motor Audi při tachometrových 200 km/h točí pouhých 2500 otáček.

Na uzavřené ploše se při extrémních manévrech ukazuje odlišná tvář obou zástupců střední třídy. Zatímco A4 dovoluje vyšší nájezdovou rychlost a lépe v oblouku drží stopu, superb do hry zapojuje „zadek” i díky standardně dodávanému systému XDS+ a je malinko rozevlátější. Ale to už jedete jízdním stylem, který se ani pro jeden z testovaných modelů jednoduše nehodí. Zjistili jsme také, že ani jedno z aut nemá zcela vypínatelnou elektronickou stabilizaci.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb

Při běžném cestování jsou obě auta jistá, a to i při rychlostech blízkých konstrukčnímu maximu. V komfortním nastavení podvozku je superb možná až moc houpavý (jako první škodovka v historii dostal aktivní tlumiče DCC), v „normálu” či „sportu” je ale všechno v pořádku.

A4 nabízí režim Auto, který tuhnutí či naopak měknutí tlumičů upravuje v reálném čase podle jízdního stylu řidiče. To Škoda neumí.

Audi A4 má pětiprvkové zavěšení vpředu i vzadu, u superbu najdete multilink jen vzadu, vpředu je klasický McPherson. Obě auta mají podobně naladěné řízení; mezi rejdy je to přesně 2,5 otáčky. Výborné jsou brzdy - svým účinkem i jejich dávkováním.

Závěr: obě auta jsou výborná, vítěz může být jen jeden

Superb i A4 jsou s těmito motory vynikající, superb je výrazně praktičtější a jízdně není o tolik horší než Audi. V případě těchto shodných motorizací je rozdíl 230 tisíc korun očekávaný, i tak nemalý.

Nižší management často narazí na strop fleetových možností a pak mu nezbyde nic jiného, než si vzít superb nebo passat. Což je v obou případech dobrá volba.

A které auto v tomto testu vyhrálo? Těžko říct, záleží na prioritách kupujícího. Superb je levnější, praktičtější, má stejné motory (vyjma naftového šestiválce) a nevypadá o moc hůře.

Audi má hezčí interiér, technicky vyspělejší podvozek a vypadá prémiověji. Ale vítěz může být jenom jeden a je to... Škoda Superb.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 a Škoda Superb

Škoda Superb 2.0 TDI a Audi A4 2.0 TDI
Motor:1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:140 kW (190 k) při 4000 ot.140 kW (190k) při 4200 ot.
Max. točivý moment:400 Nm (1750-3250)400 Nm (1750-3000)
0 - 100 km/h:7,7 s7,7 s
Nejvyšší rychlost:235 km/h237 km/h
Kombinovaná spotřeba:4,5 l / 100 km4,1 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1555 kg1555 kg
Poháněná náprava:přednípřední
Cena základní verze:614 900 (1,4 / 110 kW)799 900 Kč (1,4 / 110 kW)
Cena s testovanou motorizací:831 900 Kč1 060 900 Kč

Anketa

Které auto byste si raději koupili?
Audi A4
31,3 %
Škodu Superb
68,7 %
Celkem hlasovalo 5436 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám