Článek
„Automobilový průmysl představuje v oblasti marketingu jedno z nejkonzervativnějších a nejméně vyvinutých odvětví globálního obchodu,“ tvrdí Alain Visser, senior viceprezident oddělení pro marketing, prodej a zákaznický servis ve společnosti Volvo Cars.
„Po desetiletí se při propagaci a prodeji vozů postupuje podle určitých vzorců, které využívá celý automobilový průmysl. Společnost Volvo Cars se však nyní rozhodla postavit se zažitému stereotypu a zavést strategii přesně na míru svým vlastním potřebám.“
Jak toho chce Volvo dosáhnout? Mimo jiné větší aktivitou při on-line prodeji (1927 kusů nového XC90 v limitované edici takto firma vyprodala za 47 hodin) a výrazným snížením množství autosalonů, na nichž budou stánky této švédské automobilky.
V Evropě bude Volvo přítomno výhradně na ženevském autosalonu, v Číně na Shanghai/Beijing autosalonu a v USA bude možné novinky severské značky vidět jen na autosalonu v Detroitu. Kupříkladu jenom v Evropě se z těch nejprestižnějších výstav Volvo stahuje z Frankfurtu, respektive Paříže (obě výstavy se po roce střídají).
Ostatní automobilky o snížení účasti na výstavách neuvažují
Tato strategie je zatím ojedinělá. Z velkých automobilových hráčů si nikdo nedovolí chybět na světovém autosalonu, kterých se ročně koná minimálně deset. Zda se tato strategie Volvu vyplatí, ukážou až následující kroky. Žádná z námi oslovených automobilek však o podobném kroku neuvažuje.
„Ford se v následujících letech zúčastní všech velkých autosalonů, tak jako dosud,” uvedl na dotaz Novinek Martin Linhart, ředitel vnějších vztahů českého zastoupení Fordu.
Podobně hovořil i Vítězslav Pelc z tiskového oddělení mladoboleslavské automobilky: „Škoda Auto neplánuje v dohledné době omezit účast a prezentaci na mezinárodních automobilových veletrzích.”
Pro Škodu automobilové veletrhy představují důležitý článek obchodní strategie a marketingového mixu. „Do určité míry jde i o prestiž a společenskou událost,” uvedl Pelc.
Navíc, z letošního průzkumu Novinek vyplývá, že „velké” autosalony mají stabilní návštěvnost v řádech statisíců návštěvníků. [celá zpráva]