Hlavní obsah

BESIP: nejčastější chyby při jízdě po dálnici

Novinky, maž

Dálnice sice umožňují rychlé přesuny, ale vzhledem k vysokým rychlostem je na řešení krizových situací méně času. Důležité je tedy předvídat a na jízdu se plně koncentrovat. Jaká jsou hlavní pravidla pro jízdu po dálnici?

BESIP: jak jezdit na dálnicích Video: BESIP

 
Článek

Častou chybou je jízda v levém pruhu, třebaže v pravém je prázdno. Na dálnici se správně jezdí vpravo, levý pruh je pro předjíždění nebo objíždění. Když dojedete pomalejší vozidlo, které předjíždí v levém pruhu (a nemůže se do pravého pruhu zařadit), nenajíždějte na něj, netrubte, neproblikávejte ho. Někdy to chce samozřejmě pevné nervy, to když se kupříkladu předjíždějí dva kamióny, přičemž jeden jede 80 km/h a druhý ho předjíždí rychlostí 81 km/h.

Nenechte se svést ani k jednomu z vážných přestupků, k předjíždění vpravo. I když tady se dopouštějí přestupku oba dva řidiči – jeden jede nesprávně vlevo a druhý ho předjíždí po pravé straně.

Při najíždění na dálnici zrychlujte v připojovacím pruhu tak dlouho, abyste plynule přejeli do pravého pruhu bez velké změny rychlosti. Nesmíte samozřejmě ohrozit vozidla, která už po dálnici jedou, a pokud je provoz velmi hustý, v krajním případě musíte zastavit a počkat, než se pravý pruh uvolní.

Při jízdě na dálnicích se třemi pruhy platí, že auto, které přejíždí z levého pruhu do prostředního, musí dát přednost autu, které přejíždí z pravého. Pokud je dálnice tříproudová, jezdí pomalejší vozidla v pravém, nikoliv prostředním pruhu, jak lze často vidět.

Dostatečný odstup, pozor na mrtvý úhel

Pozor při předjíždění, přesvědčte se raději dvakrát pohledem do zpětného zrcátka, zda za vámi nejede nebo se nepřibližuje rychlejší vozidlo. Pozor na tzv. mrtvý úhel (vozidlo jede vedle vás a vy jej nevidíte) a také na rychle jedoucí motorkáře, snadno byste je mohli přehlédnout.

Mimořádně důležité je dodržovat bezpečnou vzdálenost – na suchu je to minimálně dvě vteřiny od vozidla jedoucího před vámi. Kdo se lepí na ostatní auta, nemá šanci rychle zareagovat a ohrožuje tak i ostatní řidiče. Není až tak důležité, zda po suché a poloprázdné dálnici jedete 130 km/h nebo 150 km/h, ale je velmi důležité dodržovat náležitý odstup. Na mokré či zasněžené dálnici by měl pak být odstup výrazně větší.

Při vybočování a zařazování do pruhu vždy používejte směrové ukazatele, jen tak mají ostatní účastníci přehled o tom, jaký chcete udělat manévr. Když dojíždíte stojící nebo pomalu jedoucí kolonu, vždy zapněte výstražné směrové ukazatele.

A ještě drobná rada na závěr: nenechte se překvapit při vyjíždění z dálnice. Sjezdy tvoří často docela ostrou zatáčku, takže je nutné adekvátně zpomalit.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám