Hlavní obsah

Test Renaultu Mégane 1,2 TCe: malé srdce s dostatečným výkonem

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motor 1,2 TCe je jednoznačně zaměřen proti motoru 1,2 TSI koncernu Volkswagen. Pořizovací cena je u Renaultu nižší než v případě modelů od VW. Jak si tento maloobjemový benzínový čtyřválec vedl pod kapotou modelu Mégane a může být konkurencí i něčím jiným než jenom příznivou cenou?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Mégane 1,2 TCe

Článek

Aktuální mégane (modelový rok 2012) působí na pohled hezky. Možná to bylo kombinací módní bílé barvy karoserie, která kontrastovala s černými zpětnými zrcátky, litými koly s průměrem sedmnáct palců a lesklým předním nárazníkem s LED světly, každopádně autorovi článku se tento model subjektivně zalíbil.

Hezky působí i výraznější zkosení zádě (vynikne při pohledu z boku), naopak zadní partie působí trochu usedle. V nabídce má Renault i sportovněji vypadající třídveřovou verzi a rovněž praktičtější kombi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Mégane 1,2 TCe

Interiér spíše nudnější

Pohled do interiéru odhalí, že zde není příliš útulno, černých plastů je přespříliš a některé detaily působí laciným dojmem; recenzovaný model tak jednoduše nedosahuje kvalit třeba (dražšího) VW Golf.

Také ergonomicky na méganu najdete několik nedostatků, počínaje ovládáním rádia pod volantem, menším počtem odkládacích ploch na drobnosti či nápoje nebo pomalou elektromechanickou parkovací brzdou (ta naštěstí není povinná, je za příplatek 4000 korun, doporučujeme nechat si v autě klasickou páku).

Kombinace digitálních a analogových ukazatelů rychlosti a otáček není úplně obvyklým řešením, v praxi si na to většina řidičů rychle zvykne a problém není ani s čitelností. Snad jenom drobnost, ukazatel teploty chladicí kapaliny má příliš velká políčka, takže pořádně nevíte, jak moc je kapalina zahřátá. Stejná, byť o trochu menší políčka jsou i na ukazateli množství paliva v nádrži, tam to ale tolik nevadí, poněvadž palubní počítač ukazuje i dojezd.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Mégane 1,2 TCe

Ovládání příplatkové navigace prostřednictvím malého joysticku a devíti tlačítek chce trochu cviku, integrovaná navigace TomTom (15 500 korun) ovšem kvalitou výstupu i přehledností a mapovým rozsahem (kompletní Evropa) patří mezi špičku mezi automobilovými navigacemi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Mégane 1,2 TCe

Sedadlům chybí výraznější boční vedení, pochvalu zaslouží za nastavování sklonu hlavové opěrky. Jinak, možnosti pro nastavení pro menší nebo naopak nadprůměrně vzrostlé řidiče ale uspokojí snad každého. Volant by mohl mít o trochu menší průměr, řízení chybí více citu.

Standardem pro motor 1,2 TCe je šestistupňová manuální skříň, které sice chybí mechanická vytříbenost (vadí zejména „gumové“ dorazy), délkou drah i přesností patří k průměru. Díky výraznějšímu sklonu střechy je vzadu méně místa pro osoby nad 180 centimetrů výšky, pro kolena je ale místa dost i pro dlouhány.

Rodinný podvozek, výtečný motor 1,2 TCe

Podvozek, tvořený přední nápravou se vzpěrami McPherson a vzadu klikovou nápravou s vlečenými rameny spojenými zkrutnou příčkou, je naladěn „rodinně“, z hlediska akustiky je tichý a měkčí tlumiče dobře filtrují nerovnosti.

Při dynamické jízdě automobil o něco hůře drží stopu, je však dobře čitelný a řidiče nepřekvapí nečekanými reakcemi. Příznivci dynamičtějšího svezení budou muset sáhnout po konkurenci (případně po špičkovém modelu Mégane RS, který dokazuje, že Renault dovede postavit výborné sportovní auto); ostatním by nastavení i naladění mělo vyhovovat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Mégane 1,2 TCe

Čtyřválcová dvanáctistovka se bezpochyby povedla, motor je krom nejvyšších využitelných otáček tichý a díky přímému vstřiku, variabilnímu časování výfukových i sacích ventilů a koneckonců i čtyřem válcům (někteří konkurenti, třeba Ford, mají maloobjemové tříválce) patří k dynamicky velmi příjemným motorům.

V nízkých otáčkách je bez výraznějšího nedostatku dynamiky (byť pochopitelně omezené), nad dva tisíce otáček s roztočeným turbodmychadlem příjemně dynamický, nechybí mu pružnost ani ochota k vytočení s příjemnou gradací výkonu (ale i motorického hluku).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Mégane 1,2 TCe

Resumé

Od maloobjemového motoru nelze obecně čekat zázraky, navíc spotřeba paliva je hodně závislá na jízdním stylu (v případě Méganu 1,2 TCe mezi 6 - 7 litry při běžné jízdě, o 2 litry více když pojedete dynamicky). Pro jízdu v rámci rychlostních limitů jde o dobrý motor, se kterým nemusíte mít strach předjet na okresce nákladní auto.

Pro většinu řidičů jde dost možná o lepší volbu než v případě méně svižné šestnáctistovky nebo naftové 1,5 dCi, které je dokonce v akci o pár tisíc korun levnější než 1,2 TCe. Ostatně nízká pořizovací cena, nově zavedená pětiletá záruka jsou dva podstatné faktory, které do autosalonu Renaultu nalákají nemálo zákazníků.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Mégane 1,2 TCe

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1199 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:85 kW (115 k) při 4500 ot./min.
Max. točivý moment:190 Nm při 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:10,9 s
Nejvyšší rychlost:190 km/h
Průměrná spotřeba:4,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1205 kg
Poháněná náprava:přední
Cena nejlevnější verze:279 900 Kč (1,6 16V, 100 k) - akční cena
Cena s testovanou motorizací:344 900 Kč - akční cena

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám