Hlavní obsah

Tipy jak jezdit bezpečně v zimním období

Novinky, Martin Žemlička

Sníh, který i do nižších poloh zavítal letos o měsíc dříve než je obvyklé, zaskočil mnohé. Následující článek poradí, jak v zimním období, které je pro řidiče i samotný automobil nejnáročnější, jezdit bezpečně.

Foto: Suzuki ČR

Kizashi se právě seznamuje se sněhovou bariérou. Naštěstí prašanovou.

Článek

Základem pro jízdu na sněhu je mít na kolech nazuté zimní pneumatiky s dostatečným vzorkem. Možná si říkáte, že to je banalita, nemálo řidičů to ale podceňuje, jakkoliv jsou zimní pneumatiky povinné (pokud nejsou silnice zcela suché). Kromě bezchybného technického stavu příslušného automobilu je nutné jej před jízdou důkladně očistit od sněhu. Opět banalita, ale ne každý to dělá a pak se na silnici dívá průzorem jako v tanku.

Pokud je vozovka zasněžená nebo dokonce namrzlá, je obrovský rozdíl v adhezní síle, která určuje míru tření mezi silnicí a pneumatikou. V zimě to prostě více klouže a tomu je třeba přizpůsobit jízdu. Milionkrát omleté pravidlo, které mluví o lehké noze na plynovém pedálu a vyvarování se prudkých pohybů volantem, stále platí.

Pokud se vyhýbáte na sněhu či ledu překážce, netočte příliš volantem, stačí jenom malý úhel natočení. Důležité je také dívat se tam, kam chcete jet a ne na překážku a zatočit volantem včas. Pokud brzdíte, u vozidel vybavených ABS držte sešlápnutý brzdový pedál i při vyhýbacím manévru (většina řidičů to ví, ale většina na to v praxi zapomíná!). Na pedál brzdy šlapejte rychle a hodně razantně – asi jako když chcete sešlápnout plechovku.

I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.

Na ledu je brzdná dráha 10x delší, než na suchu 

Na sněhu a především náledí je přilnavost mnohem menší a zvládnout smyk v této situaci může být problém i pro profesionálního jezdce rallye. Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce.

Řidič by neměl reagovat na samotný smyk, ale o pár setinek vteřiny dříve, než se u auta rozhodí záď – a u auta s předním pohonem ubrat plyn, u aut s pohonem zadních kol dát kontra volantem. To je ovšem disciplína, kterou se nenaučíte za pár dní trénováním na opuštěném parkovišti, ale až náročným drilem.

Hodně se dá ale naučit na zasněženém (a opuštěném) letišti nebo velkém prázdném parkovišti. Mnohé automobilky pořádají právě ve Skandinávii (zejména ve Finsku a ve Švédsku) několikadenní jízdy na ledu, jde však o dost drahou záležitost. Levnější kurzy jízdy na ledu, respektive sběhu lze pak sehnat v sousedním Rakousku.

Jak jezdit bezpečně? Čtěte seriál serveru Novinky.cz  Přehled všech dílů:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám